Hyundai S-A1 Urban Air Mobility – kapal udara elektrik untuk perkongsian kenderaan masa hadapan

Hyundai S-A1 Urban Air Mobility – kapal udara elektrik untuk perkongsian kenderaan masa hadapan

Hyundai telah mendedahkan model konsep S-A1 Urban Air Mobility semasa pameran CES di Amerika Syarikat, berserta pengumuman kerjasama mereka dengan Uber untuk pembangunan rangkaian perkongsian kenderaan udara masa hadapan Uber Air Taxi. Hyundai juga merupakan syarikat automotif pertama yang menyertai inisiatif Uber Elevate yang menyaksikan Uber bekerjasama dengan syarikat seperti Bell, Embrger dan anak syarikat Boeing, Aurora Flight Services.

S-A1 adalah sebuah kapal udara yang boleh berlepas dan mendarat secara menegak (eVTOL), dibina untuk tujuan perkongsian kenderaan dan mempunyai kelajuan meluncur 290 km/j. Ia boleh pergi sehingga 100 km untuk satu perjalanan dan berada pada altitud antara 300 meter hingga 600 meter dari tanah. Pada masa puncak, ia memerlukan masa antara lima hingga tujuh minit untuk dicas semula.

Menurut Hyundai, penggunaan beberapa pemutar dan kipas pada kerangkanya adalah bagi meningkatkan ciri keselamatan, di mana kemungkinan untuk ia gagal pada satu-satu masa dapat dikurangkan. Pemutar lebih kecil yang dikuasakan oleh elektrik ini juga kurang mengeluarkan bunyi berbanding helikopter biasa dengan pemutar yang besar dan enjin pembakaran dalaman.

Hyundai S-A1 Urban Air Mobility – kapal udara elektrik untuk perkongsian kenderaan masa hadapan

“Visi kami berkenaan Urban Air Mobility akan mengubah konsep pengangkutan urban. Kami menjangkakan UAM untuk ‘menghidupkan’ komuniti urban dan memberikan lebih masa berkualiti kepada orang ramai, dan kami yakin Uber Elevate adalah rakan kongsi yang betul untuk menjadikan produk inovatif ini tersedia untuk sebanyak mungkin pelanggan,” kata timbalan presiden eksekutif dan ketua mobiliti udara urban Hyundai, Jaiwon Shin yang juga merupakan bekas jurutera aeronautik dari NASA.

Hyundai S-A1 boleh memuatkan empat penumpang dalam kedudukan yang memudahkan mereka naik serta turun, dan setiap penumpang mempunyai tempat duduk yang berasingan. Pengendalinya berada di hadapan sekali, diikuti dua tempat duduk di tengah dan dua lagi di belakang.

Menurut Hyundai lagi, pada peringkat awal S-A1 direka untuk dikendalikan oleh juruterbang, tetapi nanti ia boleh terbang secara sendiri. Antara kapal udara tentera yang beroperasi dengan cara sama seperti S-A1 adalah termasuk Hawker Siddley Harrier dan Bell-Boeing V-22 Osprey, yang boleh mengiringkan pemutarnya untuk bertukar dari pergerakan menegak kepada mendatar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required