Volkswagen Passat facelift 2020 dilancarkan di M’sia – 2.0 TSI Elegance, DSG 7-kelajuan baharu, RM188k

Volkswagen Passat facelift 2020 dilancarkan di M’sia – 2.0 TSI Elegance, DSG 7-kelajuan baharu, RM188k

Volkswagen Passenger Car Malaysia (VPCM) telah pun melancarkan model Passat B8 versi facelift dengan varian tunggal 2.0 TSI Elegance. Model segmen-D ini hadir dengan rekaan yang dipertingkatkan dan turut menampilkan beberapa teknologi baharu.

Tidak seperti pasaran negara lain, Malaysia tidak menerima kemasukan varian enjin 1.8 TSI, sebaliknya hanya menampilkan penjana kuasa 2.0 liter TSI yang dipadankan dengan kotak gear klac berkembar jenis basah Direct Shift (DSG) tujuh-kelajuan baharu yang telah ditambah baik. Gabungan penjana kuasa ini mampu menjana output sehingga 190 PS dari 4,180-6,000 rpm dan tork 320 Nm dari 1,500-4,180 rpm. Sebenarnya enjin ini ditala dengan kuasa lebih rendah berbanding 220 PS/350 Nm untuk model pre-facelift.

Walau bagaimana pun, Volkswagen mendakwa, Passat baharu ini menawarkan penggunaan bahan api sekitar 6.5l/100 km, berdasarkan kepada data pemanduan dalam dunia sebenar seperti yang dijelaskan oleh WLTP (Prosedur Ujian Kenderaan Ringan Selari Dunia).

Volkswagen Passat facelift 2020 dilancarkan di M’sia – 2.0 TSI Elegance, DSG 7-kelajuan baharu, RM188k

Seperti mana yang diperkatakan di perenggan pertama, Passat baharu ini diberi perubahan untuk bahagian luaran. Wajah hadapannya ditampilkan lampu utama LED matrix IG.Light yang lebih nipis, gril yang direka semula serta bampar yang disambungkan dengan perumah lampu kabus yang lebih bersegi.

Selain itu, ia juga didatangkan dengan rim aloi “Liverpool” 18-inci bersama tayar 235/45R18. Manakala bahagian belakangnya, Passat menerima bampar yang direka semula dengan kemasan ekzos berbentuk-trapezoidal. Malah turut memposisikan semula boot lid seperti model Arteon, dan turut ditampilkan dengan set lampu belakang LED baharu. Malahan perkataan “Passat” dialih ke bawah logo VW juga seperti pada model Arteon.

Menjengah bahagian kabinnya pula, rekaan yang lebih sedap mata memandang dengan imej yang lebih elegan, bergaya dan mewah. Antara ciri yang telah dinaik taraf termasuklah kemasan pintu rekaan baru, 30 pilihan warna lampu ambien dan stereng multi-fungsi untuk kemudahan dan ketersambungan dengan satu sentuhan butang sahaja dengan balutan kulit.

Volkswagen Passat facelift 2020 dilancarkan di M’sia – 2.0 TSI Elegance, DSG 7-kelajuan baharu, RM188k

Selain itu, turut ditampilkan ialah tempat duduk baharu balutan kulit dan 12-talaan secara elektrik, pendingin hawa Climatronic tiga-zon, tiga port USB-C beriluminasi dan ketersambungan Bluetooth.

Manakala ciri baharu yang ditampilkan ialah kokpit digital TFT 11.7-inci, sistem infotainmen dengan skrin sesentuh 9.2-inci dengan kawalan suara, gestur dan skrin pandangan, pelindung cahaya matahari cermin belakang kuasa.

Dan buat pertama kalinya ciri AppConnect tanpa wayar dengan Apple CarPlay turut ditawarkan pada Passat di Malaysia. Ruang but pula berkapasiti 586 liter atau 1,152 liter sekiranya tempat duduk belakang dibaringkan.

Untuk aspek keselamatan pula, ia didatangkan dengan ciri baharu termasuk Side Assist dengan Kepekaan Trafik Lintasan Belakang, sistem Pemantauan Titik Buta dan Sistem Pemantauan Tekanan Tayar (TPMS).

Ciri-ciri keselamatan yang lain termasuklah Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC), ABS dengan Bantuan Brek, Sistem Respon Pelanggaran Pintar (ICRS), Hill-hold Control, Automatic Post-Collision Braking System dan Proactive Passenger Protection System.

Passat 2.0 TSI Elegance ini turut didatangkan enam warna dan dua kemasan. Warna-warna metalik terdiri daripada Aquamarine Blue, Manganese Grey, Reflex Silver dan Tamarind Brown. Sementara warna dengan efek mutiara ialah Deep Black dan Oryx White yang baharu, di mana tiada penambahan kos untuk pilihan warna ini.

Ditawarkan pada harga atas jalan RM187,990 tanpa insuran, pembelian Passat 2.0 TSI Elegance ini turut didatangkan dengan waranti lima-tahun tanpa had perbatuan bersama tiga-tahun penyelenggaraan percuma, lima-tahun bantuan tepi jalan dan 15,000 km servis berkala.

GALERI: Volkswagen Passat 2.0 TSI Elegance mengikut pilihan warna

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Azuan on Jan 11, 2020 at 1:41 pm

    So many features has been remove such as DCC@Adaptive Suspension, Lane Assist, XDS@Diff Lock plus lower power output 190hp vs 220hp….feel lucky to purchase Passat 2.0 HL last 2018.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required