Toyota labur RM1.6b untuk projek teksi terbang

Toyota labur RM1.6b untuk projek teksi terbang

Toyota Motor Co melangkah ke gelanggang baharu untuk mobiliti menerusi kerjasama dengan Joby Aviantion (Joby), syarikat aeroangkasa, yang membangunkan teksi elektrik udara untuk kegunaan orang ramai di lebuh raya dan jalan bandar.

Dengan kos pelaburan sebanyak AS$394 juta (RM1.6 bilion), Toyota menjadi pelabur utama bagi dana projek Siri C tersebut yang menelan belanja keseluruhan sebanyak AS$590 juta dengan pelaburan turut melibatkan syarikat lain termasuk Baillie Gifford dan Global Oryx, selain Intel Capital, Capricorn Investment Group, JetBlue Technology Ventures, SPARX Group serta unit pelaburan Toyota, Toyota AI Ventures.

“Pengangkutan udara menjadi matlamat jangka panjang Toyota. Walaupun kami akan meneruskan usaha dalam perniagaan automotif, perjanjian ini menetapkan wawasan kami lebih jauh.Dengan kami menyahut cabaran dalam pengangkutan udara bersama Joby iaitu penginovasi dalam sektor all-electric vertical take-off and landing (eVTOL), kami memanfaatkan potensi untuk merevolusikan pengangkutan dan kehidupan masa depan,” kata Presiden yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Toyota, Akio Toyoda.

Selain Toyota, syarikat automotif lain yang turut bakal mengeluarkan teksi udara termasuklah Hyundai yang bekerjasama dengan Uber Technologies Inc, dan usahasama antara Volocopter-Zhejiang Geely Holding Group Co.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required