TAS2020: Daihatsu Mira Gino L700 Kcar Luxury Complete (KLC) – modifikasi ringkas tapi menarik

TAS2020: Daihatsu Mira Gino L700 Kcar Luxury Complete (KLC) – modifikasi ringkas tapi menarik

Di Tokyo Auto Salon, modifikasi K-Car masih ada, tetapi percaya atau tidak ia bukan didominasi oleh kereta, sebaliknya kebanyakkan model-model dengan plat pendaftaran kuning ini adalah dari Kei-Van, Kei-Truck dan juga Suzuki Jimny.

Nak jumpa Daihatsu Mira atau Suzuki Alto generasi terbaharu memang agak sukar, kalau ada kereta pun yang kebanyakkannya adalah dari “K-Car Bangsawan” iaitu Honda S660 dan juga Daihatsu Copen – dua model dengan bumbung boleh buka ini boleh tahan mahal harganya walapun hanya hadir dengan enjin 660 cc.

Jadi bila terjumpa dengan Daihatsu Mira Gino L700 ini bolehlah di anggap sangat rare – dari 800 buah kereta yang dipamerkan di 11 dewan Makuhari Messe tersebut, ini satu-satunya Mira yang kami jumpa, sama seperti L700 Kurumadoh yang kami jumpa di TAS 2019.

TAS2020: Daihatsu Mira Gino L700 Kcar Luxury Complete (KLC) – modifikasi ringkas tapi menarik

Mira Gino L700 ini adalah milik penala K-Car di Jepun iaitu Kcar Luxury Complete (KLC), dan dibawa ke TAS oleh pakar ubahsuai suspensi K-Car, Spiegel. Kalau ia adalah Perodua Kelisa, tentu banyak yang perlu diubahsuai untuk berada pada tahap seperti ini. Tetapi ini adalah Mira Gino asli, jadi tidak banyak perubahan sebenarnya dari versi standard.

Berbanding Mira L700 biasa, versi Gino ini sememangnya hadir dengan kit badan seakan klon kepada MINI sebenar dari British. Ia diberikan lampu hadapan bulat dengan gril besar seperti MINI, serta bampar hadapan dan belakang krom dummy yang dilekatkan pada bampar plastik sebenar.

KLC menambah omph pada Gino ini dengan memadankan berberapa akseori tambahan seperti gril baharu bersama sepasang lampu sorot dan juga spoiler ekor itik ala kereta-kereta JDM old school pada pintu tailgate belakang. Kemudian badan kereta ini direndahkan sehingga kesemua tayar tenggelam ke dalam fender, bersama camber yang dicondongkan dengan sudut negatif.

Gino ini dipadankan dengan rim two piece 15-inci baharu tetapi dengan gaya old school – Work Equip 40 yang dihasilkan sempena 40 ulangtahun ke-40 Work sebagai pengeluar rim pada tahun 2017. Ia dibalut dengan tayar bersaiz 165/40R15.

Pada bahagian dalaman, boleh dikatakan kesemua bahagian masih lagi standard. Perubahan yang boleh dilihat dari luar hanyalah roda stereng di mana unit asal telah ditukar kepada roda stereng kulit tiga jejari buatan Itali, Momo Prototipo.

KLC juga tidak melakukan sebarang modifikasi terhadap enjin Mira Gino ini. Menurut maklumat yang dipaparkan disebelahnya, ia masih dijana enjin asal EF-VE tiga-silinder 660 cc NA menghasilkan 58 PS dan tork maksima 87 Nm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required