Kubota tunjuk trak konsep elektrik dengan fungsi A.I

Kubota tunjuk trak konsep elektrik dengan fungsi A.I

Sempena ulang tahun syarikat yang ke-130, pengeluar jentera komersial dari Jepun, Kubota telah menunjukkan sebuah traktor konsep yang dipanggil sebagai X-Tractor (Cross Tractor). Ia juga dianggap oleh Kubota sebagai sebuah “traktor impian”, menyamai konsep seperti sebuah lagi traktor yang pernah ditunjukkan pada tahun 1970 – dengan ciri yang cukup canggih pada zamannya.

Antara tujuan yang disasarkan untuk penghasilan traktor ini adalah mengatasi masalah kekurangan pekerja dalam industri perladangan, menambahkan kecekapan serta menerapkan teknologi pintar yang penuh pada jentera perladangan.

Selain reka bentuk futuristik yang boleh dilihat secara jelas, traktor yang digerakkan oleh kuasa elektrik sepenuhnya ini turut dipasang dengan teknologi A.I yang membolehkannya bergerak secara sendiri. Data seperti cuaca dan kadar pertumbuhan boleh direkod dalam memori serta dikongsi kepada jentera lain.

Kubota tunjuk trak konsep elektrik dengan fungsi A.I

Untuk memberikan kuasa, bateri lithium-ion pada traktor ini boleh dicas seperti biasa, tetapi satu lagi kelebihannya, ia turut dilengkapi dengan tambahan bateri yang boleh dicas menggunakan kuasa solar. Sudah tentu, dengan tetapan seperti ini, ia menjadi lebih mesra alam.

Terdapat empat motor elektrik pada traktor ini dan setiap satunya diletakkan di dalam roda. Melaluinya, setiap roda boleh menghasilkan kuasa yang berbeza, bergantung kepada cengkaman permukaan yang dilalui. Selain daripada itu, badan traktor ini juga boleh naik dan turun bergantung kepada keadaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required