Honda Jazz Hybrid 2020 untuk Eropah – penjana kuasa 1.5 liter i-MMD; 109 PS dan 253 Nm; 4.5 l/100km

Honda Jazz Hybrid 2020 untuk Eropah – penjana kuasa 1.5 liter i-MMD; 109 PS dan 253 Nm; 4.5 l/100km

Dalam acara Tokyo Motor Show 2019, Honda telah mendedahkan Jazz generasi ke-empat yang ditawarkan varian hibrid yang menampilkan teknologi e:HEV ciptaan pengeluar kereta ini. Kali ini, kita sudah mempunyai lebih banyak perincian mengenai penjana kuasa hibrid, di mana ia satu-satunya pilihan untuk hatchback ini, yang dijangka akan memasuki pasaran Eropah pada musim panas tahun ini.

Dipasarkan sebagai Jazz e-HEV, model ini memainkan peranan yang penting dalam komitmen Honda untuk memastikan 100% bagi model arus perdana yang dijual di benua berkenaan didatangkan dengan penjana kuasa elektifikasi menjelang 2022. Di Jerman, harganya bermula dari 22,000 euro (RM99,038) untuk Jazz, sementara varian Crosstar pula bermula dari 26,250 euro (RM118,165).

Sistem e:HEV menggunakan dua motor sistem hibrid i-MMD (Intelligent Multi-Mode Drive), yang menggantikan larasan Intelligent Dual Clutch Drive (i-DCD) yang digunakan sebelum ini, dan ia merupakan versi yang dikecilkan bagi penjana kuasa Sport Hybrid i-MMD yang ditampilkan pada model Accord Hybrid dan CR-V Hybrid.

Bagi Jazz ini, kelihatan enjin petrol 1.5 liter DOHC i-VTEC empat-silinder digandingkan dengan dua motor elektrik, dengan salah satu daripadanya bertindak sebagai generator untuk mengecas bateri lithium-ion. Satu lagi unit pula menjadi motor penggerak elektrik yang akan bergerak pada kelajuan sehingga 13,300 rpm hingga ke pendikitan kelajuan rendah.

Daripada menggunakan transmisi konvensional, enjin yang menyalurkan pacuan ke roda hadapan ini digandingkan dengan klac terkunci dan nisbah gear tatapan tunggal, di mana ia menghantar tork secara lebih lancar dan rasa mendatar ketika pecutan. Honda berkata pelarasan itu lebih kompak dan terperinci berbanding dengan tipikal eCVT yang digunakan oleh kenderaan hibrid lain.

Kuasa keseluruhan pula boleh mencecah 109 PS (107 hp) dan tork 253 Nm, yang menggerakkan kereta dari sifar ke 100 km/j dalam 9.4 saat dan kelajuan tertinggi 175 km/j. Ini bermakna emisi CO2 dikadarkan pada 102 g/km dan penjimatan bahan api pula sekitar 4.5 l/100 km – kedua-duanya menepati peraturan WLTP – dengan 110 g/km dan 4.8 l/100 km bagi varian Crosstar.

Unit kawalan kuasa adalah daripada tiga mod pemanduan boleh ubah secara automatik, termasuk EV Drive, Hybrid Drive dan Engine Drive. Bagi Hybrid Drive, kuasa berlebihan dari enjin juga boleh dialihkan untuk mengecas semula bateri melalui motor penjana.

Manakala EV Drive pula, berfungsi ketika pacuan jentera mula perlahan, kemudian menjana tenaga melalui brek regeneratif untuk pengecasan bateri. Untuk pemanduan dalam kelajuan di lebuhraya, Drive Engie digunakan dengan motor penggerak elektrik yang meningkatkan kuasa untuk pecutan yang lebih pantas.

Honda berkata, walau pun baterinya terletak di bahagian belakang, namun Jazz masih mengekalkan fungsi Magic Seat dan kapasiti barangan sebanyak 1,203 liter bila tempat duduk dibaringkan, atau 298 liter dengan tempat duduk dalam kedudukan normal. Salah satu lagi pakej yang dianggap berkesan termasuklah memposisikan tangki minyak di bahagian tengah antara casis dan tempat duduk hadapan.

Di dalamnya, ia turut menampilkan sistem infotainmen skrin sesentuh LCD yang didatangkan dengan beberapa servis sambungan, Honda Personal Assistant termasuk sokongan untuk Android Auto dan Apple CarPlay. Berdasarkan pemintaan pengguna, tidak semua fungsi ‘disembunyikan’ dalam sistem, sebaliknya terdapat beberapa kawalan fizikal yang diimplementasikan untuk beberapa kegunaan termasuk kawalan suhu dan bunyi.

Jazz turut didatangkan dengan 10 beg udara dan beberapa keperluan dalam keselamatan dan pemanduan Honda Sensing secara standard, termasuklah Sistem Brek Pengurangan Pelanggaran, Kawalan Kelajuan Adaptif, Sistem Bantuan Kekal Lorong dan Sistem Pengurangan Ketibaan Jalan. Turut didatangkan dengan Informasi Titik Buta bersama Paparan Lintasa Trafik, Pengehad Kelajuan Pintar, lampu utama dengan lampu tinggi auto dan juga Pengesan Isyarat Lintasan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required