Nissan gantung operasi kilang di China hingga 10 Mac akibat COVID-19 – Malaysia juga mungkin terjejas

Nissan gantung operasi kilang di China hingga 10 Mac akibat COVID-19 – Malaysia juga mungkin terjejas

Lagi satu pengeluar automotif gergasi dari Jepun, Nissan Motor Co, kini berdepan dengan gangguan operasi pengeluaran disebabkan kekurangan bekalan komponen dan gangguan rantaian bekalan akibat penularan COVID-19. Menurut Nissan, ia akan terus menutup kilangnya di Xianyang, Hubei dan Zhengzhou, Henan selepas 24 Februari ini, tarikh sepatutnya ia meneruskan semula operasi.

Agensi berita Bloomberg turut melaporkan, penangguhan itu disebabkan arahan terkini kerajaan oleh pihak berkuasa Hubei, yang meminta firma terus menutup operasi sehingga 10 Mac. Ia disebabkan isu pengeluaran di peringkat pembekal yang menjejaskan pengeluaran kenderaan.

Nissan turut berkata, semua kilang pengeluarannya dilaporkan akan mengalami gangguan termasuk kemudahannya di Amerika Syarikat. Selama ini Nissan telah mendapat bekalan untuk lebih 800 bahagian komponen kenderaan dari kilang pengeluar di Hubei.

Malahan kekurangan bahagian komponen itu menyebabkan beberapa pengeluaran kereta Nissan di Jepun terus digantung selepas 23 Februari, diikuti oleh kilangnya di Malaysia. Kekurangan komponen itu juga berkemungkinan akan menyebabkan kilang pengeluaran Nissan di Amerika Syarikat, United Kingdom, India, Mexico, Rusia dan Sepanyol juga terpaksa menghentikan pengeluaran.

Sebelum ini, Nissan telah menutup sebahagian daripada barisan pengeluarannya di Kyushu, barat daya Jepun, pada 14 dan 17 Februari lalu, dan juga telah menghentikan pengeluaran sepenuhnya pada 24 Februari 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required