Audi A3 Sportback 2020 tampil imej, teknologi baru

Audi A3 Sportback 2020 tampil imej, teknologi baru

Nampak gayanya Audi juga tidak mahu ketinggalan dalam memperkenalkan model baharunya di peringkat global, biar pun kerancakan dunia automotif antarabangsa sedikit terencat dek penularan wabak coronovirus atau COVID:19. Walau bagaimana pun, model Audi A3 Sportback 2020 generasi ke-empat ini dilihat mampu menarik perhatian pemerhati dunia automotif, tapi apakah keistimewaan yang mahu ditonjolkan kali ini?

Kalau dilihat daripada pandangan mata kasar, memang tak banyak perubahan yang dilakukan. Namun jika diperhatikan lebih terperinci, bahagian luarannya telah diperkemaskinikan. Paling ketara ialah bahagian sisinya yang kelihatan lebih ‘ke dalam’ pada bahagian tengah memberikan ilusi yang lebih berat yang mengunjur hingga ke hadapan dan belakang. Sementara gril “bingkai tunggal” kini lebih rendah dan lebar berbanding sebelum ini, terletak di bawah garisan bonet untuk perta kalinya ditampilkan sedemikian rupa.

Ia turut disambungkan dengan lampu utama berbentuk-L (dengan versi LED matrix yang memiliki lampu nyalaan siang “digital” bersama 15 unit LED di antara kedua-duanya, memberikan paten yang berbeza mengikut varian yang dipilih) dan juga corong udara palsu yang besar. Pada bahagian belakangnya, kelihatan lampu yang lebih nipis dengan rekaan grafik yang sama dengan unit di hadapan, bersama beberapa corong palsu.

Bahagian dalaman juga lebih besar berbanding model semasa, dengan beberapa ciri yang lebih segar termasuk corong udara yang dipasang sedikit tinggi di antara kedua-dua belah paparan instrumen digital; penumpang hadapan juga menerima sepasang corong udara di hadapan mereka. Selain itu, terdapat banyak kemasan hitam berkilat di antara deko dan paparan – dengan skrin sesentuh 10.1-inci standard.

Audi A3 Sportback 2020 tampil imej, teknologi baru

Ciri baharu lain yang turut ditampilkan termasuklah sistem Multi Media Interface (MMI) terkini, berasaskan Modular Infotainment Matrix (MIB) generasi ketiga dari Volkswagen. Ia mampu melonjak pemprosesan kuasa sebanyak 10 kali ganda berbanding unit sebelumnya, turut menawarkan WiFi hotspot, DAB+ digital radio (online/ pilihan radio hybrid), imej Google Earth navigasi, ketersambugan car-to-X dengan informasi lampu isyarat dan parkir, Apple CarPlay, Android Auto, pengecas telefon pintar tanpa wayar dan ketersambungan dengan aplikasi telefon pintar myAudi.

Malahan A3 ini turut menawarkan Audi connect key untuk membolehkan telefon pintar Android membuka kunci dan menghidupkan enjin, serta sambungan dengan bantuan personal Amazon Alexa. Pembeli juga boleh memilih paparan instrumen kokpit maya Audi gred tertinggi atau versi tambahan dengan paparan 12.3-inci. Paparan utama juga termasuk dalam senarai pilihan.

Audi berkata ruang dalaman yang lebih luas berbanding sebelum ini disebabkan saiz yang dipertingkatkan. Kini A3 berukuran 4.34 meter panjang dan 1.82 meter lebar, bermakna versi baharu A3 ini juga memiliki tiga sentimeter lebih panjang untuk setiap dimensi, manakala 1.43 meter tinggi dan 2.64 meter bagi jarak roda tidak berubah. Ruang but pula berkapasiti 380 liter (cecah 1,200 liter jika tempat duduk belakang dibaringkan sepenuhnya) dan didatangkan dengan lantai dua tingkat dan pilihan tailgate berkuasa bebas tangan.

Audi A3 Sportback 2020 tampil imej, teknologi baru

Untuk semua pasaran Eropah, A3 ini didatangkan dengan brek kecemasan sendiri, bantuan stereng kecemasan dan amaran ketibaan lorong, pemantauan titik buta, amaran pintu dibuka, kepekaan lintasan trafik dan bantuan parkir, serta kawalan kelajuan adaptif dan bantuan kekal lorong.

Untuk pelancarannya, A3 ini ditawarkan dengan tiga varian enjin pengecas turbo, termasuk 1.5 liter TSI petrol (150 PS), 2.0 liter TDI diesel (sama ada 116 PS atau 150 PS0). Pilihan transmisi termasuk manual enam-kelajuan dan dwi-klac S tronic tujuh-kelajuan dengan tuil gear elektronik baharu. Kesemua varian didatangkan dengan pacuan roda-hadapan. Akan datang pula varian dengan pacuan semua-roda quattro, serta hibrid sederhana, plug-in hybrid dan model S serta RS.

Seperti model terkini Mercedes-Benz A-Class, model asas A3 didatangkan dengan gandar topang torsion untuk belakang, dengan suspensi empat-sambungan dengan menambahkan kuasa hingga 150 PS atau lebih. Bagi larasan standard, ia didatangkan dengan suspensi sport (standard dengan kemasan S line) dengan dimensi tinggi yang direndahkan sebanyak 15 mm, adaptive damper juga merendahkan ketinggian kereta sebanyak 10 mm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required