Kia Sorento 2021 didedah sepenuhnya – lebih banyak teknologi, keselamatan dan penjana kuasa elektrifikasi

Kia Sorento 2021 didedah sepenuhnya – lebih banyak teknologi, keselamatan dan penjana kuasa elektrifikasi

Walau pun Geneva Motor Show 2020 terpaksa dibatalkan kerana penularan wabak pandemik COVID-19, ini tidak menghalang Kia daripada mendedahkan sepenuhnya model Sorento 2021. SUV generasi ke-empat ini asalnya dijadualkan didedahkan pada 3 Mac lalu, namun terpaksa ditunda.

Sorento baharu ini menggunakan platform crossover saiz sederhana N3 ciptaan Kia yang terkini dan turut mengaplikasikan campuran material keluli dan aluminium untuk binaannya, di samping peratusan Keluli Ketahanan Tinggi Termaju dan keluli ‘hot-stamped’, berbanding model sebelumnya. Ia memiliki ketegaran 12.5% lebih tinggi dan kerangka badan 54% (5.6%) lebih ringan berbanding model lama.

Ia juga besar sedikit berbanding dahulu; 10 mm lebih panjang – kini 4,810 mm, 1,900 mm lebar dan 1,695 mm tinggi. Untuk jarak roda juga telah dipanjangkan lebih kurang 35 mm, kini dengan 2,815 mm. Selain itu terdapat juga pertambahan 30 mm di bahagian tiang-A.Overhang pula lebih pendek, membuatkan rupa SUV ini nampak lebih premium.

Seperti yang boleh dilihat, Sorento baharu ini memiliki rekaan yang lebih menyerlah berbanding model semasa. Ia menampilkan garisan yang lebih tajam dan permukaan yang lebih berlekuk, paling jelas di bahagian belakang.

Kia Sorento 2021 didedah sepenuhnya – lebih banyak teknologi, keselamatan dan penjana kuasa elektrifikasi

Untuk bahagian hadapan, kelihatan gril “hidung harimau” dengan bentuk-U di dalamnya, melunjur ke lampu utama yang lebih nipis dengan projektor LED. Kesan ini lebih menyerlah dengan kehadiran jaluran krom penuh dan lampu nyalaan siang “mata harimau” berbentuk-L. Ditambah pula dengan corong udara di tengah yang lebih besar dan juga hujung bampar berbentuk-L.

Manakala bahagian sisinya pula kelihatan garisan yang melengkung yang membaluti sehingga ke hujung hadapan dan belakang, dan di bawahnya pula terdapat tetulang krom pada fender hadapan dan pintu. Di sepanjang garisan itu, terdapat krom “sirip jerung’ pada pintu belakang, sementara cermin pintu pula diasingkan dari tiang-A untuk imej yang lebih bersih dan premium.

Pada sudut belakang pula merupakan bahagian yang paling radikal untuk model ini, dengan rekaan tailgate yang lebih menyerlah. Empat lampu belakang menegak pula menampakkan iras umpama Ford Mustang, dan keselurahan gayanya diserikan dengan bampar hitam yang besar dan beberapa corong palsu.

Di dalamnya pula, kelihatan pandangan yang lebih luas, termasuk papan pemuka melintang yang seakan mengambil ilham daripada Mercedes-Benz. Paling menonjol dengan panel paparan besar, dengan perumah skrin sesentuh tengah berukuran sehinga 10.25-inci, serta didatangkan juga dengan paparan instrumen digital 12.3-inci. Di sampung itu, ia juga menampilkan paparan bagi kawalan termasuk untuk kawalan suhu.

Kia Sorento 2021 didedah sepenuhnya – lebih banyak teknologi, keselamatan dan penjana kuasa elektrifikasi

Model Eropah ini didatangkan dengan telematik UVO Connect dengan servis Kia Live bagi informasi trafik secara langsung, ramalan cuaca, informasi parkir dan sebagainya. Pengguna juga boleh menghantar lokasi yang mahu dituju kepada sistem kereta sebelum bertolak. Sistem infotainmen pula membolehkan Bluetooth disambungkan ke dua telefon secara serentak, membuatkan setiap satu unit peranti tersebut boleh digunakan untuk membuat panggilan dan satu lagi memainkan muzik.

Sorento ini juga menawarkan pengecasan telefon pintar tanpa wayar, sistem bunyi Bose dengan 12-pembesar suara, lapan corong udara menegak, konsol tengah yang tinggi, pemilih gear rotari umpama Jaguar, dan sistem pencahayaan ambien dengan 64 pilihan warna, seperti Mercedes. Kia turut memberikan kualiti material yang dipertingkatkan untuk kabin dalaman, dengan kemasan italik, permukaan efek satin timbul dan juga kulit Nappa.

Kia turut berkata Sorento memiliki dimensi yang lebih besar dan memberikan ruang yang lebih luas untuk penumpang dan juga muatan kargo. Ia juga memiliki ruang kaki untuk barisan pertama dan kedua yang lebih selesa dan juga lebih ruang kepala untuk barisan ketiga. Sebagai tambahan untuk konfigurasi lima dan tujuh-tempat duduk, Sorento juga buat pertama kalinya menawarkan formasi enam-tempat duduk dengan dua-tempat duduk individual pada barisan kedua.

Ruang bagasi juga dipertingkatkan sebanyak 32%, sehingga 187 liter. Untuk Sorento baharu ini juga buat pertama kalinya menampilkan penjana kuasa elektrifikasi, justeru model hibrid baharu ini menempatkan bateri di bawah tempat duduk penumpang hadapan, berbanding di bawah lantai but – sekaligus meminimakan penggunaan ruang but sebanyak 179 liter. Apabila tempat duduk barisan ketiga dibaringkan, kapasiti kargo dipertingkatkan menjadi 821 liter (910 liter untuk model lima-tempat duduk).

Kia Sorento 2021 didedah sepenuhnya – lebih banyak teknologi, keselamatan dan penjana kuasa elektrifikasi

Bagi aspek keselamatan, Sorento diberikan sistem bantuan pemandu sepenuhnya, termasuklah brek kecemasan sendiri dengan pengesan pejalan kaki, penunggang basikal dan trafik yang akan datang, pemantauan titik buta dengan pengelak pelanggaran dan brek trafik lintasan belajang, pengesan isyarat trafik, kawalan kelajuan adaptif berdasarkan navigasi dengan fungsi stop/go, bantuan kekal lorong, amaran perhatian pemandu dan Bantuan Pemanduan Lebuhraya (HDA).

Sorento juga menjadi model pertama Kia di Eropah yang didatangkan dengan Bantuan Parkir Pintar Kawalan Jauh (RSPA), yang membolehkan kereta dipandu masuk dan keluar dari petak parkir menggunakan key fob, brek sendiri apabila mengesan kereta lain, penunggang basikal atau pejalan kaki. Lain-lain ciri yang ditampilkan termasuklah amaran pintu dibuka, brek sendiri untuk parkir secara undur dan lapan beg udara, termasuk beg udara tengah baharu yang diletakkan di antara tempat duduk hadapan.

Turut ditawarkan ialah Pemantauan Pandangan Sekliling, yang membolehkan pengguna untuk memantau sekeliling kereta menerusi telefon pintar, sama seperti BMW. Selain itu, sistem brek pelbagai-pelanggaran baharu juga diberikan iaitu brek akan berfungsi terus selepas beg udara keluar, menggurangkan pelanggaran seterusnya yang lebih teruk.

Pasaran Eropah dan Korea juga akan menawarkan dua pilihan enjin Smartstream. Pilihan pertama ialah 2.2 liter empat-silinder turbodiesel, dengan blok aluminium yang mampu menjimatkan 19.5 kg berbanding model semasa yang menggunakan blok cast iron. Ia menghasilkan kuasa hingga 202 PS pada 3,800 rpm dan tork 440 Nm dari 1,750 hingga 2,750 rpm, dengan padanan transmisi dwi-klac kering lapan-kelajuan baharu, di mana ia dikatakan antara dua ke tiga peratus lebih menjimatkan berbanding automatik konvensional.

Pilihan lain adalah untuk model hibrid juga akan ditawarkan untuk pasaran Amerika Syarikat, dengan enjin 1.6 liter pengecas turbo T-GDi petrol dengan hamburan kuasa 180 PS pada 5,500 rpm dan tork 265 Nm dari 1,500 hingga 4,500 rom. Ia dipadankan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan bersama gandingan motor elektrik yang menambah lagi 60 PS dan 265 Nm, secara keseluruhan output 230 PS dan 350 Nm. Motor elektrik berkenana dikuasakan oleh bateri lithium-ion 1.49 kWh.

Pasaran Korea dan Amerika juga menerima pilihan enjin petrol 2.5 liter turbo dengan suntikan terus bahan api, bersama kuasa 281 PS dan 421 Nm serta padanan DCT lapan-kelajuan. Varian plug-in hybrid pula akan didedahkan hujung tahun ini.

Telah mula menggunakan platform monocoque sejak generasi kedua, Kia turut mendakwa, Sorento ini mampu memberikan pengendalian yang lebih selesa dan pengalaman pemanduan yang lebih menyeronokkan, hasil suspensi ‘fully-independent’ yang disemak sepenuhnya.

Ia turut menampilkan komponen baharu dan siri geometri yang diubah, termasuk struktur suspensi, dengan meminimakan kesan permukaan yang kurang sempurna, mengurangkan bunyi bising dan getaran serta mempertingkatkan kawalan badan dan maklumbalas stereng ketika di selekoh. Jarak roda yang lebih panjang juga membantu pengendalian yang lebih sempurna, sementara kerangka badan juga lebih tegar – dengan empat peratus peningkatan penggunaan keluli tegangan tinggi – sekaligus mengurangkan NVH.

Model ini juga menawarkan pilihan sistem pacuan semua-roda dengan Terrain Mode baharu bagi penatapan laluan berlumpur, bersalji dan berpasir. Sistem ini akan melaraskan kawalan kestabulan, pengedaran tork antara kesemua empat roda dan penukaran transmisi yang membantu jentera ini mencari serta mengekalkan cengkaman ketika melalui permukaan jalan yang licin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required