Kilang pengeluaran kereta di China beroperasi semula secara berperingkat selepas COVID-19 mula reda

Kilang pengeluaran kereta di China beroperasi semula secara berperingkat selepas COVID-19 mula reda

Selepas melalui episod sukar dalam menangani penularan wabak pandemik COVID-19 hingga kebanyakan industrinya lumpuh, kini China perlahan-lahan kembali bangkit. Ini termasuklah beberapa kilang pengeluaran kenderaan yang sudah beroperasi semula secara berperingkat.

Walau pun banyak kilang pengeluaran kereta di dunia termasuk di Malaysia sendiri yang terpaksa menggantung operasi disebabkan masalah yang sama, namun keputusan China untuk membenarkan kilangnya mula beroperasi dianggap tepat memandangkan statistik kes COVID-19 menunjukkan angka sifar. Walau bagaimana pun, China masih mengamalkan langkah berjaga-jaga termasuk mengarahkan pekerja di sana untuk kekal jaga jarak antara satu sama lain.

Antara nama besar pengeluar automotif dunia yang sudah memulakan kembali operasi secara berperingkat ialah BMW, Daimler, dan Fiat Chrysler. Menurut Fiat, pihaknya telah beroperasi semula selepas mendapat kebenaran daripada pihak kerajaan. Lebih 90% wakil pengedar dan 95% kakitangannya yang berkhidmat di kilang pengeluaran hasil kerjasama Guangzhou Automobile Group telah kembali bekerja.

Kilang pengeluaran kereta di China beroperasi semula secara berperingkat selepas COVID-19 mula reda

Selain itu, kilang pengeluaran Ford, Honda dan PSA Group juga telah beroperasi semula hampir 100%, walau bagaimana pun terdapat beberapa kakitangannya dari wilayah Hubei dan Wuhan yang masih di bawah sekatan perjalanan. Manakala Honda pula berkata, setakat ini pihaknya tidak berhadapan dengan masalah bekalan komponen kerana mendapat sokongan daripada pembekal dari luar China.

Begitu juga dengan Nissan, SAIC, Tesla, Toyota, Volkswagen dan Volvo. Tesla pula tiada masalah untuk penyediaan stok kerana sebelum operasi kilang produksinya digantung, syarikat ini sudah pun mencapai pengeluaran sebanyak 3,000 unit kereta seminggu.

Manakala Toyota yang memiliki kilang pengeluaran di Guangzhou dan Changchun akan kekal dengan waktu kerja dua shif, dan satu shif di kilang di Tianjin dan Chengdu. Lebih daripada 98% pengedar Toyota telah kembali beroperasi semula dan setakat ini syarikat kereta gergasi Jepun itu tidak merancang untuk mengubah sasaran jualan China bagi tahun ini.

Volkswagen pula mengakui berhadapan dengan beberapa masalah termasuk rantaian bekalan komponen yang agak perlahan dan juga cabaran untuk melonjakkan semula logistik memandangkan masih terdapat sekatan perjalanan dikenakan di sana. Buat setakat ini, Volkswagen terpaksa mengubah waktu bekerja dari dua shif ke satu shif.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required