Daihatsu Sirion Cross dalam risalah bocor – adakah Myvi Style akan diperkenalkan di Malaysia juga?

Daihatsu Sirion Cross dalam risalah bocor – adakah Myvi Style akan diperkenalkan di Malaysia juga?

Ada pembaca yang mengirimkan brosur Daihatsu Sirion Cross yang khabarnya akan diperkenalkan tak lama lagi. Seperti yang kita sedia maklum, Sirion yang dijual di pasaran Indonesia merupakan versi rebadge bagi Myvi di sini. Versi “cross” ini pula kelihatan seperti ditinggikan kedudukan badannya dengan imej SUV bagi model berkenaan.

Pendekatan ini juga bukanlah sesuatu baru. Sudah berapa banyak model yang pernah kita lihat sebelum ini diberi sentuhan yang sama? Masih belum lupa dengan Honda Jazz Crosstar, kan? Atau, yang lebih dekat dengan kita ialah Perodua Axia Style. Tidak menghairankan sebenarnya jika Daihatsu di Indonesia meminjam pendekaran pemasaran yang sama. Bagaimanapun, daripada gambar yang mula bocor ini, perubahan yang dilakukan terhadap Sirion Cross lebih daripada sekadar yang biasa-biasa.

Selain nampak lebih tinggi dengan tambahan landasan pada bumbung serta lapik plastik disekeliling badan, Sirion Cross ini juga diberikan rekaan bampar depan yang baru. Dengan ini, ia tampil lebih sporty; wajah depan yang gelap dengan rekaan bawah lampu utama dan gril yang mirip digunakan pada Honda Vezel Modulo X untuk pasaran Jepun. Ini ditambah dengan bahagian “lip” warna perak dan bukaan inlet yang lebih besar berserta jalur lampu LED.

Sirion Cross ini juga menggunakan rim 15-inci dengan rekaan yang serupa bagi rim 17-inci pada Toyota Raize. Perbezaan paling ketara ialah di bahagian belakang; rekaan lampu belakang yang serba baru dengan ruang untuk nombor plat yang dinaikkan dari bahagian bampar sebelum ini, yang boleh kita lihat pada Myvi/Sirion sedia ada.

Selebihnya, ia sama saja dengan Sirion biasa; kekal menggunakan enjin 1.3 liter Dual VVT-i 95 PS/120 Nm dengan pilihan untuk transmisi manual lima-kelajuan atau automatik empat-kelajuan.
Melihat kepada penampilan ini, adakah kita di Malaysia juga boleh menjangkakan Myvi Style akan diperkenalkan untuk pasaran tempatan kelak?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Syaiful Nizam Hassan on Apr 02, 2020 at 11:41 am

    Salute! Absolutely like Daihatsu Sirion Cross! Hope Perodua will facelift its Myvi’s rear to this one!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required