Daripada enam varian (bermula dari RM24k) yang diperkenalkan untuk Perodua Axia 2019, yang mana satu paling berbaloi kalau nak beli? Varian yang paling baru, Style, adakah sama saja dengan yang lain-lain? Untuk AV, adalah ia punya banyak kelebihan daripada pesaing lain, misalnya Proton Saga?

Sekadar makluman, unit enjin pada Axia facelift terbaru ini adalah sama. Ia menggunakan unit enjin yang sama, iaitu 1KR-VE VVT-i 1.0 liter tiga-silinder (67 hp/91 Nm). Untuk transmisi, kecuali varian Axia E yang datang dengan gear manual lima-kelajuan, varian-varian lain dilengkapi dengan transmisi automatik empat-kelajuan.

Untuk itu, dalam video ini kami cuba meletakkan satu konteks yang objektif untuk melihat penawaran Perodua Axia ini dalam pasaran tempatan ketika ini. Sudah tentu, model ini mempunyai kelebihan dan kekurangan yang tersendiri. Selain dengan Saga, kami juga melihat kepada pilihan lain bagi kereta-kereta yang dijual sekitar harga RM43k (ini harga bagi varian Axia paling tinggi, AV).

Jika anda di antara pembaca yang memang sedang menimbang-nimbang untuk membeli Axia, harapnya video ini dapat membantu untuk memperluaskan lagi skop carian dan pemerhatian. Teruskan menonton video ini sampai habis untuk mengetahui pandangan dan cadangan kami berkaitan hal ini. Sekiranya anda juga punya pandangan yang berbeza, jangan malu-malu untuk kongsikan.

Perodua Axia Style 2019

Perodua Axia AV 2019