Pengusaha stesen minyak gusar pam kering jika tetapan harga secara mingguan tidak dihentikan k’jaan

Pengusaha stesen minyak gusar pam kering jika tetapan harga secara mingguan tidak dihentikan k’jaan

Pemilik-pemilik stesen minyak seluruh negara gusar mereka tidak mempunyai dana yang mencukupi untuk membeli stok bahan api baharu dan seterusnya menyebabkan pam kering selepas Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) tamat, kecuali jika kerajaan menghentikan sementara waktu amalan menetapkan harga mingguan, lapor FMT.

Menurut Presiden Persatuan Pengedar Petroleum Malaysia (PDAM), Khairul Annuar Abdul Aziz, kebanyakan pemilik stesen minyak tidak mempunyai dana untuk membeli petrol dan diesel yang mencukupi untuk memenuhi kenaikan permintaan yang dijangkakan.

Khairul Annuar menjelaskan bahawa penurunan harga bahan bakar dan penurunan 70% dalam penjualan sejak PKP memberi kesan buruk kepada peniaga bahan api. Harga bahan berkenaan menjunam selepas PKP berkuatkuasa dan Khairul berkata ramai ahli PDAM membeli stok mereka lebih awal, yang bermaksud mereka membayar lebih banyak seliter daripada harga yang mereka jual sejak itu.

Tambahnya lagi, jualan bahan api jatuh teruk setelah kerajaan mengumumkan PKP, dan stok memerlukan masa yang lebih lama untuk habis berbanding hari biasa.

Pengusaha stesen minyak gusar pam kering jika tetapan harga secara mingguan tidak dihentikan k’jaan

“Pada asasnya kami memberi pelanggan subsidi lebih 30 sen seliter. Nasib baik, harga agak stabil dalam 2 minggu terakhir,” katanya kepada portal berita berkenaan, dan menambah bagi stesen minyak biasa yang selalunya akan membelanjakan kos antara RM150,000 hingga RM250,000 sebulan untuk membeli bahan bakar, tidak lagi mampu membeli sebanyak itu kerana kekurangan modal kerja.

“Rasa bimbang saya ialah apabila PKP ditarik balik dan orang ramai dibenarkan melakukan perjalanan, akan ada peningkatan permintaan bahan bakar, permintaan yang tidak dapat dipenuhi kebanyakan stesen. Dalam senario terburuk, anda mungkin melihat pam kering pada hari-hari awal pasca PKP atau beberapa peniaga akan mengambil jalan untuk menutup perniagaan mereka,” jelasnya.

Menurutnya lagi, buat masa sekarang peniaga lebih berharap harga bahan api tetap dan untuk beberapa waktu, bukannya naik atau turun setiap minggu. Jika harga tersebut stabil, ia bukan hanya baik untuk pengusaha stesen minyak, tetapi untuk seluruh industri minyak dan gas, katanya lagi.

“Pelanggan terbesar dalam kalangan pembeli komersial adalah syarikat penerbangan. Industri itu tidak akan pulih begitu cepat. Jadi, keseluruhan industri minyak dan gas akan bergantung pada penjualan kepada peruncit seperti peniaga petrol. Jika kita tidak boleh bertahan, itu juga bukan hal yang baik untuk industri ini,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required