Wanita dakwa ingkar PKP guna ‘kabel’ KPN sudah dikesan, rakaman percakapan sudah diambil – Polis

Wanita dakwa ingkar PKP guna ‘kabel’ KPN sudah dikesan, rakaman percakapan sudah diambil – Polis

Ini satu lagi kisah orang yang tunjuk ‘terer’ dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) – menurut Ketua Polis Pahang Datuk Abd Jalil Hassan, pihaknya telah berjaya mengesan seorang wanita yang mendakwa dirinya menggunakan ‘kabel’ Ketua Polis Negara (KPN) untuk mendapatkan kebenaran pulang ke Kuantan, yang tular di laman sosial baru-baru ini, lapor Bernama.

Abd Jalil berkata wanita berusia 30an dan bekerja di Kuala Lumpur itu juga telah diambil rakaman percakapannya oleh Jabatan Siasatan Jenayah Pahang, semalam.

“Wanita itu mendakwa dirinya tidak berniat untuk menggunakan nama KPN, namun berbuat demikian kerana amat tertekan dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehingga mengada-adakan cerita.

“Kita juga sedang menyiasat bagaimana dia boleh terlepas pulang ke rumah orang tuanya di sini pada 12 April lalu tanpa alasan kukuh bagi melakukan pergerakan dalam tempoh PKP,” katanya semasa dihubungi agensi berita tersebut semalam.

Sabtu lalu, Astro Awani melaporkan terdapat ciapan di Twitter oleh seorang individu bernama ‘Aznie Afiza’ yang melanggar PKP dengan mengaitkan nama Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador.

Wanita dakwa ingkar PKP guna ‘kabel’ KPN sudah dikesan, rakaman percakapan sudah diambil – Polis

Laporan berita berkenaan menyebut bahawa Aznie mendakwa, bapanya merupakan rakan kepada Abdul Hamid dan menyatakan dia berjaya pulang ke Kuantan pada 12 April lalu.

“Hari ini ‘mood’ tidak baik sikit petang tadi cakap dekat mama papa nak balik Kuantan kemudian papa telefon KPN TS Hamid (Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid) sebab itu kawan dia tapi tidak jawab.

“Mungkin dia (Abdul Hamid) tidak boleh jawab panggilan sebab terlalu ramai orang minta tolong masa COVID-19, cuba nasib kalau ‘cable‘ ini membantu,” tulis Aznie di Twitter.

Astro Awani turut melaporkan bahawa Aznie turut memuatnaik video berdurasi 14 saat yang menunjukkan beliau telah tiba di persimpangan Genting Sempah untuk ke Kuantan.

Bagi memberi respon terhadap perkaran ini, Sabtu lalu Tan Sri Abdul Hamid Bador menegaskan, beliau tidak pernah memberi sebarang keistimewaan kepada mana-mana individu untuk melakukan sebarang perjalanan sepanjang pelaksanaan PKP.

“Kecuali bagi kes-kes melibatkan kebajikan golongan OKU (orang kelainan upaya) dan pesakit, saya tidak pernah dihubungi oleh sesiapapun untuk mendapatkan “keistimewaan” bagi melakukan sebarang perjalanan tidak wajar dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ini berkuatkuasa. Segala peraturan yang terkandung di dalam PKP ini mesti dipatuhi oleh semua pihak.” katanya dalam satu kenyataan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required