Harga minyak mentah di US merudum paling rendah dalam sejarah – negatif US$37.63, jatuh lebih 300%

Harga minyak mentah di US merudum paling rendah dalam sejarah – negatif US$37.63, jatuh lebih 300%

Industri minyak antarabangsa minggu ini menyaksikan satu perkembangan yang luar biasa; di Amerika Syarikat, harga minyak mentah bagi West Texas Intermediate (WTI) yang akan tamat pada Mei menyaksikan kejatuhan mendadak lebih 300% kepada negatif US$37.63 setong pada Isnin – ini harga paling rendah yang pernah direkodkan.

Sementara itu, harga minyak mentah Brent, yang diguna-pakai oleh kebanyakan negara-negara pengeluar minyak sebagai penanda aras, menurun dengan margin yang ketara iaitu 8.9% kepada US$25.57 bagi setong. Kejatuhan harga ini adalah akibat kesan penularan wabak Covid-19 ketika ini.

Baru-baru ini, OPEC+, yang terdiri daripada OPEC, serta Rusia dan juga negara-negara pengeluar minyak lain telah bersetuju untuk mengurangkan pengeluaran minyak mentah global menjadi 9.7 juta tong sehari bermula Mei tetapi ini masih tidak cukup untuk menaikkan semula harga di pasaran.

Di Amerika Syarikat, penurunan mendadak harga minyak mentah WTI adalah disebabkan hal teknikal, memandangkan kontrak penghantaran bagi bulan Mei tamat pada Selasa, 21 April 2020, yang menjadi hari terakhir pengeluar boleh meniagakan minyak yang dijadualkan penghantarannya bulan depan (Mei), ketika simpanan minyak bagi WTI dijangka menghampiri hadnya.

Harga negatif bagi WTI Mei ini bermaksud ada beberapa pembeli bagi komoditi berkenaan dan pengeluarnya akan membayar peniaga untuk mengurangkan minyak dalam simpanan mereka. Bagaimanapun, ini tidak dicerminkan di dalam WTI bulan Jun, yang akan menjadi harga default minyak WTI bermula hari ini – yang berada lebih tinggi daripada US$20 setong pada Isnin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required