Rakyat Malaysia di Singapura yang mahu pulang ke tanahair melalui jalan darat perlu mohon permit masuk

Rakyat Malaysia di Singapura yang mahu pulang ke tanahair melalui jalan darat perlu mohon permit masuk

Ini ada makluman buat rakyat Malaysia yang berhasrat untuk pulang ke tanah air dari Singapura melalui jalan darat, anda dikehendaki mendapatkan permit masuk daripada Suruhanjaya Tinggi Malaysia di republik terbabit mulai 27 April ini.

Menerusi paparan laman Facebook suruhanjaya berkenaan, pemohon perlu menghantar butiran seperti nama, nombor kad pengenalan dan pasport, tarikh berlepas ke e-mel [email protected], sekurang-kurangnya dua hari sebelum tarikh berlepas.

Selain itu, satu salinan pas iaitu Penduduk Tetap Singapura, Pas Jangka Panjang, Permit Kerja, Pelajar dan lawatan sosial juga perlu dilampirkan bersama. Setelah diluluskan, Suruhanjaya Tinggi akan membalas e-mel tersebut dengan disertakan nombor rujukan unik.

Kemudian, rakyat Malaysia terbabit hanya perlu mencetak atau mengambil tangkapan skrin telefon bimbit (screenshot) e-mel tersebut dan diserahkan di Pusat Pemeriksaan Imigresen Malaysia di Johor Bahru.

Sebelum ini, Jabatan Kesihatan Negeri Johor (JKNJ) menetapkan prosedur operasi standard (SOP) baharu berhubung pengurusan kemasukan melalui pintu masuk antarabangsa di Bangunan Sultan Iskandar (BSI), di Tambak Johor dan Kompleks Sultan Abu Bakar (KSAB), di Tanjung Kupang, Gelang Patah.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Alam Sekitar Johor, R Vidyananthan, ujian COVID-19 yang dilakukan di Singapura tidak lagi terpakai serta tidak lagi menjadi rujukan pihak berkuasa bagi kemasukan rakyat Malaysia bekerja di Singapura di pintu masuk negeri ini.

Di mana tiada lagi kuarantin di rumah bagi mereka yang mempunyai surat ujian negatif COVID-19 yang dibawa balik dari Singapura sebaliknya mereka akan dihantar terus ke stesen kuarantin diwartakan kerajaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required