PKPP: Polis pantau aliran trafik di seluruh negara hujung minggu ini berikutan trend balik kampung

PKPP: Polis pantau aliran trafik di seluruh negara hujung minggu ini berikutan trend balik kampung

Hujung minggu ini pastinya ramai yang mengambil kesempatan untuk pulang ke kampung halaman susulan larangan merentas negeri telah ditarik balik bagi tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) yang dilaksana sejak 10 Jun lalu. Jadi, aliran trafik dijangka meningkat terutamanya di lebuhraya utama.

Oleh yang demikian, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) telah menugaskan 1,500 pegawai dan anggota polis trafik untuk mengawasi dan memantau aliran trafik di seluruh negara.

Menurut Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, Datuk Azisman Alias, anggota dan pegawainya akan memantau aliran lalu lintas di semua lebuh raya dan juga jalan utama, termasuk jalan persekutuan dan negeri di seluruh negara.

PKPP: Polis pantau aliran trafik di seluruh negara hujung minggu ini berikutan trend balik kampung

“Kami menjangkakan jumlah kenderaan yang lebih tinggi bergerak dari Lembah Klang ke sebelah Utara, Pantai Timur dan Selatan tanah air Jumaat hingga Ahad ini. Selepas larangan perjalanan rentas negeri ditarik, kita berpendapat lebih banyak kenderaan akan bergerak di jalan raya hujung minggu ini,” katanya yang dilaporkan oleh oleh Berita Harian.

Tambahnya lagi, kehadiran pegawai dan anggota JSPT tentunya akan dirasai oleh pengguna jalan raya kerana mereka akan dikerahkan di lokasi strategik.

“Kami percaya lonjakan lalu lintas akan kembali menjadi biasa seperti sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan pada 18 Mac lalu namun pasukan JSPT tetap bersedia menghadapi sebarang kemungkinan.

“Walaupun ada kebimbangan bahawa kemalangan jalan raya akan meningkat, kita akan ke seluruh negara untuk mengambil tindakan yang perlu dalam mengawasi dan memantau keadaan lalu lintas,” katanya.

PKPP: Polis pantau aliran trafik di seluruh negara hujung minggu ini berikutan trend balik kampung

Selain itu, JSPT juga akan menumpukan penguatkuasaan terhadap pelbagai kesalahan, terutama kenderaan yang dipandu melebihi had laju dibenarkan, menggunakan jalan kecemasan dan memandu dalam keadaan mabuk.

“Kita mahu semua orang sampai ke destinasi mereka dengan selamat tanpa sebarang kejadian tidak diingini berlaku. Kita juga berharap orang ramai akan bekerjasama dan tidak memandang remeh mengenai keselamatan jalan raya,” katanya.

Beliau juga menasihati orang ramai untuk memandu dengan berhati-hati dan mematuhi semua undang-undang, peraturan dan undang-undang lalu lintas.

“Pemandu harus berehat secukupnya sebelum memulakan perjalanan dan perjalanan mereka. Kita faham ada kegembiraan kerana perjalanan antara negara yang dibenarkan, tetapi jangan terlalu berseronok sehingga anda membahayakan diri sendiri atau orang lain,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required