Grab hentikan 360 kakitangannya akibat COVID-19

Grab hentikan 360 kakitangannya akibat COVID-19

Satu berita yang tak sedap untuk didengari, berkenaan dengan syarikat yang terpaksa menamatkan perkhidmatan kakitangannya akibat kemelesetan ekonomi susulan pandemik COVID-19. Terkini, Grab terpaksa mengambil langkah yang sama bagi mengecilkan bilangan kakitangannya dengan terpaksa menamatkan lebih kurang 360 petugasnya atau di bawah lima peratus dalam masa terdekat ini.

Menurut CEO Grab, Anthony Tan, pihaknya yakin Grab adalah syarikat terakhir yang melaksanakan pembuangan pekerja secara besar-besaran pada tahun ini.

“Sejak Februari lalu, Grab antara perniagaan di seluruh dunia yang terjejas akibat COVID-19. Sejak beberapa bulan lepas, kami telah menyemak semua kos, mengurangkan perbelanjaan dan melaksanakan potongan gaji ke atas pengurusan kanan.

“Bagaimanapun, kami menyedari kami masih perlu membuat langkah jimat cermat bagi menangani cabaran-cabaran ekonomi pasca-pandemik,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Grab hentikan 360 kakitangannya akibat COVID-19

Beliau turut berkata, sudah jelas sekarang, bahawa pandemik itu mungkin akan mengakibatkan kemelesetan yang berpanjangan dan Grab perlu bersedia bagi tempoh pemulihan yang agak lama.

Justeru, bagi mencapai matlamat ini, Grab terpaksa menghentikan beberapa projek bukan teras, menggabungkan beberapa fungsi bagi kecekapan yang lebih besar dan membentuk semula pasukan agar ianya lebih sesuai dengan keperluan perniagaan yang sentiasa berubah berdasarkan kepada persekitaran luaran.

“Kami juga akan memperkukuhkan perkhidmatan penghantaran kami dan menugaskan sebahagian besar kakitangan untuk memenuhi permintaan penghantaran yang semakin meningkat. Kami mampu menyelamatkan seberapa banyak pekerjaan melalui langkah ini dan membantu mengehadkan skop pengurangan pekerja kepada hanya di bawah lima peratus,” katanya.

Tan percaya jika pelan ini memenuhi sasaran, Grab tidak perlu lagi melaksanakan langkah pengurangan kakitangan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required