Mercedes-AMG tunjuk pengecas turbo dibantu motor elektrik – lenyapkan turbo-lag, lahir dari Formula 1

Mercedes-AMG tunjuk pengecas turbo dibantu motor elektrik – lenyapkan turbo-lag, lahir dari Formula 1

Enjin berkuasa turbo, walaupun digeruni kerana mampu menghasilkan kuasa dan tork yang cukup tinggi dari blok dengan kapasiti kecil, ia sentiasa dihantui oleh satu masalah iaitu turbo-lag.

Apa sebenarnya turbo-lag ini? Mari saya ceritakan dahulu secara ringkas bagaimana pengecas turbo ini berfungsi. Selain dari bahan api, enjin memerlukan oksigen dari udara yang disedut masuk ke kebuk pembakaran. Lebih banyak udara yang disedut, lebih banyak bahan api yang dapat dibakar seterusnya menghasilkan kuasa yang lebih besar pada enjin berkenaan.

Pengecas turbo merupakan satu alat yang berfungsi sebagai kipas untuk menyedut lebih banyak udara masuk kedalam enjin. Dan untuk menggerakkan kipas berkenaan, ia menggunakan aliran asap atau gas dari sistem ekzos. Jadi, ini masalah yang selalu terjadi – ketika enjin bekerja dalam rpm rendah, tekanan dari gas ekzos tidak cukup kuat untuk memberikan hembusan yang laju pada pengecas turbo berkenaan, dan inilah yang dimaksudkan dengan turbo lag di mana ia mengambil masa sehingga putaran rpm tertentu bagi memberikan boost secukupnya untuk memberikan tujahan pada enjin.

Mercedes-AMG tunjuk pengecas turbo dibantu motor elektrik – lenyapkan turbo-lag, lahir dari Formula 1

Pelbagai cara yang dilakukan oleh jurutera bagi mengurangkan atau melenyapkan masalah turbo-lag ini, antaranya rekaan semula pada pengecas turbo dengan bahagian turbin yang lebih kecil dan juga sistem anti-lag yang biasanya digunakan pada kereta lumba.

Dan ini satu lagi inovasi bijak untuk menyelesaikan masalah tersebut hasil rekaan sayap perlumbaan Mercedes-Benz iaitu Mercedes-AMG dengan kerjasama pengeluar pengecas turbo terkemuka, Garret Motion – mereka menghasilkan pengecas turbo yang dilengkapi oleh motor elektrik yang mampu berputar menghasilkan tekanan boost, walaupun pada putaran rpm enjin yang rendah, seterusnya memberikan respon segera tanpa turbo-lag ketika pedal pendikit dikerah serta merta walaupun bermula pada kelajuan rendah.

Menerusi gambarajah yang disiarkan, motor elektrik yang berukuran 4 cm berkenaan direka secara bersepadu dengan pengecas turbo tersebut, diletakkan dalam perumah tengah bagi membolehkan ia menggerakkan syaf penghubung antara kipas turbin dan juga kipas pemampat, walaupun gas ekzos tidak dapat memutarkan kipas turbin kerana tekanan yang tidak mencukupi pada putaran rpm enjin yang rendah.

Mercedes-AMG tunjuk pengecas turbo dibantu motor elektrik – lenyapkan turbo-lag, lahir dari Formula 1

Turut dapat dilihat adalah kotak komputer untuk pengecas turbo berkenaan yang kini bukan sahaja mengawal actuator injap wastegate untuk mengawal jumlah boost yang diberikan secara elektronik, malah turut bertugas untuk mengawal motor elektrik yang diberikan tersebut.

Menurut Mercedes-AMG, motor elektrik berkenaan akan memutarkan kipas pemampat sebelum turbin dapat memutarkan kipas itu. Kemudian, turbin akan berputar secara semula jadi tanpa halangan sehingga mencecah 170,000 rpm, membolehkan tekanan boost yang mencukupi dibekalkan kepada enjin walau dalam apa jua takat rpm enjin sekalipun, dakwa Mercedes-AMG.

Jenama berkenaan turut menyatakan bahawa teknologi ini merupakan salah satu teknologi yang dapat mereka bawakan kepada model produksi sebenar yang lahir dari perlumbaan Formula 1. Walau bagaimanapun, model pertama yang akan menerima pengecas turbo yang begitu inovatif ini masih belum diumumkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required