Pindaan akta hukum pemandu mabuk dan di bawah pengaruh dadah akan dibawa ke kabinet minggu ini

Pindaan akta hukum pemandu mabuk dan di bawah pengaruh dadah akan dibawa ke kabinet minggu ini

Lanjutan dari gesaan pelbagai pihak agar akta sedia ada di pinda untuk mengenakan hukuman lebih berat terhadap pemandu mabuk yang dilihat semakin kerap menyebabkan kemalangan maut, semalam Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong memberitahu bahawa ia akan di bawa ke kabinet minggu ini.

“Cukup cukuplah. Saya akan membawa memorandum kepada Kabinet untuk meminda Akta Pengangkutan Jalan 1987 dengan mengenakan hukuman yang lebih berat terhadap pemanduan DUI (di bawah pengaruh dadah) pada minggu depan,” katanya menerusi hantaran pada akaun Facebook miliknya semalam.

Hantaran tersebut dibuat merujuk kepada insiden kemalangan mengorbankan tiga beranak di Kilometer (KM) 74, Jalan Ipoh-Gerik, berdekatan Kampung Kuak, Sauk, Kuala Kangsar, Perak, Jumaat lalu yang dipercayai berlaku apabila kereta keluarga itu bertembung dengan sebuah pacuan empat roda. Siasatan polis kemudian mendapati pemandu pacuan empat roda terbabit dipercayai positif dadah.

“Berita sebegini menguatkan lagi tekad untuk memerangi pemanduan di bawah pengaruh alkohol, dadah dan pemanduan secara berbahaya,” tambah menteri berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required