JPJ Pulau Pinang kesan syarikat e-hailing beroperasi secara haram, 11 kenderaan disita dalam operasi khas

JPJ Pulau Pinang kesan syarikat <em>e-hailing</em> beroperasi secara haram, 11 kenderaan disita dalam operasi khas

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Pulau Pinang telah mengadakan satu operasi khas, Ops Khas Penguatkuasaan E-Hailing Tanpa Permit, bagi mengesan syarikat pengendali e-hailing yang beroperasi secara haram di negeri terbabit.

Menurut Pengarah JPJ Pulau Pinang, Adenan Md Isa, pihaknya menerima aduan daripada persatuan pemandu e-hailing berdaftar terhadap kenderaan yang beroperasi sebagai e-hailing telah menggunakan aplikasi tersebut tetapi tidak berdaftar dengan Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD).

Dalam operasi yang dijalankan pada semalam dan hari ini, JPJ mendapati syarikat terbabit InDriver telah beroperasi sejak beberapa bulan yang lalu dan tidak pernah membuat permohonan pendaftaran kepada APAD bagi mendapatkan Lesen Perniagaan Pengantaraan (LPP).

“Berikutan itu, JPJ telah menjalankan risikan dan operasi khas sejak semalam dan memberi tumpuan di beberapa lokasi sekitar Pulau Pinang sebelum menahan 11 kenderaan yang beroperasi sebagai e-hailing dengan syarikat antarabangsa tersebut.

JPJ Pulau Pinang kesan syarikat <em>e-hailing</em> beroperasi secara haram, 11 kenderaan disita dalam operasi khas

“Berdasarkan siasatan, syarikat itu beroperasi di lebih 30 negara sebagai (syarikat) pengendali e-hailing, namun dipercayai masuk ke negara ini terutama Pulau Pinang sejak awal tahun tetapi sehingga hari ini syarikat itu masih belum berdaftar dengan APAD selain tidak mempunyai Lesen Perniagaan Pengantaraan (LPP). Kami sedang mengesan syarikat pengendali e-hailing ini untuk siasatan lanjut,” katanya seperti dilaporkan oleh Bernama.

Adenan berkata hasil siasatan turut mendapati syarikat terbabit membenarkan pemandu mendaftar dan mengambil penumpang walaupun tidak mempunyai lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV) dan ia jelas tidak mengikut peraturan ditetapkan oleh Akta Pengangkutan Awam Darat 2010.

Selain itu, katanya syarikat tersebut juga sedang mengadakan promosi untuk menarik pemandu e-hailing dengan tidak mengenakan sebarang bayaran menggunakan aplikasi syarikat malah mereka mendapat sepenuhnya bayaran daripada penumpang.

Selain itu, seramai 11 orang pemandu telah diambil tindakan kerana pemandu-pemandu ini menjalankan Perkhidmatan E-Hailing yang tidak berdaftar. Tindakan diambil di bawah Seksyen 16(1) APAD 2010. Kesemua kenderaan yang terbabit telah disita untuk tempoh satu bulan kalendar dari tarikh tindakan diambil di bawah Seksyen 80(1) APAD 2010.

JPJ Pulau Pinang kesan syarikat <em>e-hailing</em> beroperasi secara haram, 11 kenderaan disita dalam operasi khas

Pendakwaan akan dilaksanakan dalam tempoh satu bulan dari tarikh tindakan diambil. Sekiranya disabitkan kesalahan, pemandu boleh didenda tidak kurang daripada satu ribu ringgit tetapi tidak lebih daripada sepuluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya.

“Berdasarkan operasi, kami juga mendapati penumpang boleh tawar-menawar harga yang dikenakan menerusi aplikasi e-hailing tersebut malah ia lebih murah berbanding harga dikenakan oleh syarikat pengendali e-hailing yang lain.

“Ada di antara 11 pemandu berusia 20 hingga 50 tahun itu merupakan pemandu e-hailing bagi syarikat (e-hailing) lain dan mereka turut menjadi pemandu syarikat tersebut kerana lebih mudah mendapat penumpang serta mendapat bayaran penuh (daripada penumpang),” katanya.

Beliau berkata pihaknya memberi amaran kepada semua pemandu e-hailing serta penumpang untuk tidak menggunakan aplikasi itu kerana ia haram dan jika berlaku kemalangan semasa perjalanan mereka termasuk penumpang tidak dilindungi insurans.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required