Tekun Mobilepreneur 2.0 – bakal bantu penghantar makanan beli motosikal baharu, modal pusingan

Tekun Mobilepreneur 2.0 – bakal bantu penghantar makanan beli motosikal baharu, modal pusingan

Sebagai salah satu cara untuk merancakkan semula ekonomi negara dan membantu golongan yang terjejas akibat pandemik Covid-19, agensi di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Tekun Nasional bakal melancarkan program pembiayaan Tekun Mobilepreneur 2.0 yang menyediakan pembiayaan maksimum sehingga RM10,000 kepada rider penghantaran, lapor Bernama.

Menurut Menteri di kementerian berkenaan Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar dalam satu kenyataan yang dikeluarkan, pembiayiaan yang diberikan untuk pembelian motosikal baharu dan modal pusingan tersebut akan diberikan kepada penghantar-penghantar makanan berdaftar dengan syarikat e-hailing dan melepasi syarat-syarat yang ditetapkan, serta memerlukan mereka untuk memohonnya terlebih dahulu.

Program ini bakal dilancarkan pada 7 Julai nanti dan ia adalah antara usaha kerajaan dengan menggunakan dana Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) yang diumumkan oleh Perdana Menteri sebelum ini.

“Peruntukan awal sebanyak RM1 juta telah disediakan kepada 100 pemohon awal dan tambahan RM4 juta peruntukan kepada 400 pemohon lagi akan dimaklumkan kemudian.

“Program ini diharap membantu rider untuk meneruskan perkhidmatan mereka dan melonjakkan semula ekonomi negara ketika kita masih berdepan ancaman pandemik Covid-19,” kata Wan Junaidi.

Program pembiayaan ini juga sebenarnya adalah lanjutan program Tekun Mobilepreneur 1.0 yang diperkenalkan pada April lalu, menawarkan pembiayaan khas sehingga RM2,000 untuk membantu penghantaran tempatan membaiki motosikal dan menyediakan modal pusingan. Skim itu yang diperuntukkan kepada 500 rider penghantaran telah berakhir 23 Jun lalu.

Sepanjang ia dilaksanakan, lebih 211 permohonan Tekun Mobilepreneur 1.0 tersebut telah diluluskan bernilai RM394,000. Tawaran itu terbuka kepada semua rider berdaftar melalui syarikat e-hailing seperti Grab, Foodpanda, Bungkusit, Lalamove, MyMakan, Zeptoekpress dan Mrspeedy.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required