Ini berita baik untuk pengguna-pengguna Mazda lama bagi membolehkan sistem infotainmen MZD Connect sedia ada memberikan lebih fungsi multimedia – pengedar Mazda di Malaysia iaitu Bermaz Motor kini menyediakan khidmat untuk menaiktaraf sistem berkenaan bagi menerima sokongan Android Auto dan juga Apple Carplay.

Dengan bayaran RM1,055, sistem tersebut akan dipadankan secara retrofit dengan kit terdiri dari modul hab, kabel dan juga kemaskini perisian – harga yang disebutkan adalah lengkap dengan kos pemasangan.

Kemudian anda boleh mengoperasikan fungsi dari telefon pintar anda seperti aplikasi navigasi waze atau aplikasi streaming muzik terus pada sistem MZD Connect berkenaan, termasuk kawalan pada skrin sesentuh, arahan suara dan juga suis putar Commander Control.

Antara model yang boleh menerima tingkat taraf ini termasuk Mazda 2 generasi kedua, Mazda 3 generasi ketiga dan juga CX-5 generasi pertama.

Untuk model-model terkini yang masih dijual di bilik pameran seperti CX-30, CX-8, Mazda 2 facelift, Mazda 3 generasi keempat dan juga model-model kemaskini seperti Mazda 6, CX-5, CX-9 dan MX-5 RF sudahpun menerima fungsi Android Auto dan Apple Carplay ini dalam sistem MZD Connect masing-masing.