Toyota RAV4 Prime di Jepun dibekukan jualan akibat permintaan terlalu tinggi, bekalan bateri tak cukup

Toyota RAV4 Prime di Jepun dibekukan jualan akibat permintaan terlalu tinggi, bekalan bateri tak cukup

Toyota telah membekukan sementara pengambilan tempahan bagi model RAV4 Prime terbaru di Jepun selepas tiga minggu memperkenalkannya, atas sebab permintaan terlalu tinggi serta kekangan terhadap bekalan bateri yang digunakan.

Jurucakap syarikat memaklumkan Electrek yang pengeluar itu “menerima ulasan dari ramai pelanggan serta mengambil tempahan melebihi kemampuan pengeluaran bagi bateri lithium-ion yang baru dibangunkan.”

“Bagi pasaran Amerika Syarikat, sejak diperkenalkan tahun lalu, RAV4 Prime 2021 telah menerima sambutan hangat daripada pengguna sebagai sebuah RAV4 yang berkuasa dan cekap pernah dihasilkan. Namun, disebabkan kekangan rantaian bekalan, kami terpaksa mengubah jadual pengeluaran sedia ada.”

Toyota RAV4 Prime di Jepun dibekukan jualan akibat permintaan terlalu tinggi, bekalan bateri tak cukup

“Kami jangka akan dapat mencapai rancangan pengeluaran sebelum ini pada awal 2021,” tambah beliau. Bagi pasaran AS, Toyota memaklumkan syarikat itu hanya mampu membekalkan 5,000 unit sahaja tahun ini sebelum mencapai sasaran pengeluaran 20,000 unit tahun depan. Tidak dinyatakan sama ada Covid-19 menjadi punca kepada kelewatan ini.

RAV4 Prime dikuasakan oleh enjin 2.5 liter Atkinson Cycle yang menghasilkan 176 hp dan 228 Nm. Dengan sokongan motor elektrik, output keseluruhan sistem ini ialah 320 hp, dengan pecutan 0-100 km/j dalam masa 6.2 saat. Bateri lithium-ion kapasiti tinggi yang digunakan pula mampu memberikan jarak perjalanan elektrik sepenuhnya 60 km (kitaran WLTP).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Muhammad Arshad Bin Mustapaha on Jul 03, 2020 at 11:21 am

    This is an SUV that reliable and can hold on for at least 9 years… especially engine because of NA setting.. thrust me…except eletronic parts..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required