Polis larang guna lampu kabus, mentol ‘Ice Blue’ untuk lampu brek belakang; 9,385 saman telah dikeluarkan

Polis larang guna lampu kabus, mentol ‘Ice Blue’ untuk lampu brek belakang; 9,385 saman telah dikeluarkan

Sejak kebelakangan ini, makin ramai pemilik kenderaan yang menggunakan mentol ‘ice blue’ untuk lampu brek belakang, hingga menjadi kecaman pengguna jalan raya yang lain. Sedarkah anda, penggunaan mentol lampu tersebut termasuk juga menyalakan lampu kabus (bukan pada wkatu yang sesuai) boleh mengundang nahas jalan raya kerana tahap silau yang tinggi berbanding lampu biasa.

Bukan itu sahaja, penggunaan kedua-dua lampu tersebut sebenarnya adalah dilarang kerana ia boleh mendatangkan risiko terhadap pengguna jalan raya lain yang boleh mengganggu fokus pemanduan mereka. Justeru, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) telah memberikan amaran keras buat mereka yang masih berdegil di mana penggunaan lampu berkenaan boleh dikenakan tindakan di bawah Kaedah 94 Kaedah-Kaedah Kenderaan Motor (Pembuatan dan Penggunaan) 1959 (LN170/1959).

Menurut Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman, Datuk Azisman Alias, kesalahan itu ditafsirkan sebagai keadaan kenderaan bermotor yang digunakan di jalan raya dan semua bahagian dan aksesorinya hendaklah sentiasa tidak mengakibatkan atau memungkinkan bahaya kepada orang dalam kenderaan atau di jalan raya.

“Sebanyak 9,385 saman dikeluarkan bagi kesalahan sepanjang bulan Januari sehingga Jun tahun ini kerana menggunakan lampu berkenaan. Daripada jumlah itu, 6,566 saman belum dijelaskan manakala selebihnya telah dibayar. Sepanjang tahun lepas, 16,092 saman dikeluarkan dan 9,323 saman masih belum dijelaskan.

Polis larang guna lampu kabus, mentol ‘Ice Blue’ untuk lampu brek belakang; 9,385 saman telah dikeluarkan

“Justeru, pemasangan aksesori tanpa kebenaran ini adalah menyalahi undang-undang jalan raya kerana memungkinkan bahaya kepada orang di dalam kenderaan atau di jalan raya,” katanya kepada
Bernama.

Tambah beliau lagi, kesalahan itu juga boleh didakwa di bawah Seksyen 119 Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan boleh didenda tidak melebihi RM2,000 atau dipenjara selama tempoh tidak melebihi enam bulan.

Azisman berkata tindakan keras akan diambil jika didapati pemandu kenderaan masih ingkar dan memasang aksesori berkenaan yang boleh mengundang bahaya kepada pengguna jalan raya lain.

“Dari segi penguatkuasaan, kita bersedia dan akan bekerjasama dengan agensi penguatkuasaan lain dari segi penjualan, pemasangan dan kebenaran oleh pihak yang berwajib. Adalah menjadi tanggungjawab setiap pemilik kenderaan supaya tidak mengubah suai kenderaan mereka dengan memasang lampu berkenaan yang melanggar Vehicle Type Approval (VTA) yang diberikan kepada kenderaan tersebut,” katanya.

Beliau menegaskan kenderaan berkenaan juga boleh disita di bawah peruntukan Seksyen 64 Akta Pengangkutan Jalan 1987 bagi mengelak kesalahan tersebut berulang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required