Audi Q4 Sportback e-tron Concept didedah – pacuan elektrik penuh, jarak gerak 500 km, pengeluaran 2021

Audi Q4 Sportback e-tron Concept didedah – pacuan elektrik penuh, jarak gerak 500 km, pengeluaran 2021

Selepas Q4 e-tron, Audi memperkenalkan satu lagi SUV elektrik konsep yang lebih sporty, dipanggil sebagai Q4 Sportback e-tron. Model ini mempunyai ukuran 4.6 meter panjang dan 1.6 meter tinggi, menjadikan ia 1.0 sm lebih panjang dan lebih rendah berbanding Q4 e-tron, manakala lebar dan jarak roda masih sama iaitu 1.9 meter dan 2.77 meter.

Bahagian unik bagi Q4 e-tron Sportback ini, seperti yang sudah diketahui daripada namanya adalah bumbung yang menjunam di belakang, lebih seperti sebuah coupe dan bersambung kepada spoiler serta cermin belakang. Melengkapkan penampilannya adalah rim 22 inci.

Spesifikasi teknikalnya pula sama sahaja seperti Q4 e-tron, bermaksud ia juga menggunakan tetapan dua motor elektrik dengan kuasa keseluruhan 306 PS atau 204 PS, dan tork 310 Nm pada gandar belakang serta 102 PS dan 150 Nm pada gandar hadapan.

Ini membolehkan Q4 Sportback e-tron memecut 0-100 km/j dalam masa 6.3 saat, dan mencecah laju maksimum 180 km/j. Pek bateri berkapasiti 82 kWh yang digunakan mempunyai berat 510 kg dan terletak di antara gandar hadapan dan belakang. Dalam cas penuh, ia mampu memberikan jarak perjalanan sehingga 450 km mengikut standard WLTP.

Audi Q4 Sportback e-tron Concept didedah – pacuan elektrik penuh, jarak gerak 500 km, pengeluaran 2021

Menurut Audi, melalui tetapan ini, Q4 Sportback e-tron dapat menyediakan titik graviti hampir sama seperti sebuah ‘sedan dengan sistem pacuan biasa.’ Pembahagian berat antara depan dan belakang hampir 50:50 manakala suspensi pula terdiri daripada tetapan MacPherson di hadapan dan multi-link di belakang, dengan penyerap adaptif pada kedua-dua bahagian.

Q4 Sportback e-tron versi pacuan roda belakang pula diberitahu akan menawarkan jarak perjalanan yang lebih jauh, boleh mencecah lebih 500 km berdasarkan standard WLTP. Sama seperti Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron ini juga dibina atas platform elektrik modular MEB.

Bateri Q4 Sportback e-tron boleh dicas menggunakan kuasa maksimum 125 kW, di mana dengannya ia boleh mencapai tahap 80% dalam masa cuma 30 minit. Menurut Audi, kecekapan SUV elektrik ini juga dibantu dengan bentuk yang aerodinamik, dengan catatan rintangan angin 0.26 cd, atau 0.01 cd lebih rendah berbanding Q4 e-tron.

Audi Q4 Sportback e-tron Concept didedah – pacuan elektrik penuh, jarak gerak 500 km, pengeluaran 2021

Disebabkan ini adalah model elektrik dan tidak mempunyai bonjol tengah pada bahagian lantai, ruang bahagian dalam diberitahu lebih luas dan memberikan lebih ruang kepada penumpang yang berada di dalamnya. Bahagian atas kabin menggunakan warna yang lebih lembut manakala bahagian bawah menggunakan warna gelap.

Menurut Audi, lapik bumbung, pelapik tiang, panel papan pemuka serta bahagian atas kemasan pintu menggunakan kain gentian mikro manakala pelapik lantai pula dibuat daripada bahan kitar semula. Tempat duduk dibalut dengan Alcantara.

Kokpit virtual Audi yang disediakan untuk pemandu pada kenderaan ini sekarang ditambah dengan fungsi augmented reality (AR) yang boleh memaparkan informasi penting seperti arah untuk navigasi yang ditunjukkan betul-betul pada jalan yang dipandang oleh pemandu sementara untuk sistem infotainmen pula ia menggunakan skrin sesentuh 12.3 inci.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required