Jenama kereta yang mana mendapat carian tertinggi sepanjang tempoh PKP di Malaysia dan juga ASEAN?

Jenama kereta yang mana mendapat carian tertinggi sepanjang tempoh PKP di Malaysia dan juga ASEAN?

Sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) antara bulan Mac dan Mei lalu, oleh kerana tidak banyak aktiviti yang boleh dilakukan, mungkin saja ramai antara kita yang menghabiskan masa di dalam talian. Ini membawa kepada satu pertanyaan yang menarik bagi hal berkaitan automotif; jenama kereta yang mendapat jumlah carian tertinggi sepanjang tempoh itu?

Mujur ada iPrice, sebuah platform e-dagang yang telah melakukan kaji selidik terhadap perkara itu; tinjauannya dilakukan di Malaysia dan juga negara ASEAN lain. Kaedahnya melibatkan pengumpulan data carian Google menggunakan Keyword Planner berdasarkan senara kata kunci 22 jenama pengeluar kenderaan bagi tempoh 1 Mac hingga 31 Mei 2020 sebagai perbandingan tempoh sebelum pandemik (1 Disember 2019 hingga 29 Februari 2020).

Daripada pemerhatian tersebut, warga Malaysia ternyata banyak mencari maklumat berkaitan Perodua bagi tempoh seperti dinyatakan itu, diiukuti oleh Honda, Toyota, Proton dan BMW. Perodua menjadi tumpuan mungkin kerana terdapat beberapa berita baru yang menarik minat; misalnya pengenalan Toyota Agya – kembar Axia – di Indonesia, sumbangan oleh Perodua kepada dana Covid-19 NADMA serta maklumat awal berkaitan Perodua Alza generasi seterusnya.

Jenama kereta yang mana mendapat carian tertinggi sepanjang tempoh PKP di Malaysia dan juga ASEAN?

Minat terhadap Honda disumbangkan oleh pembukaan ambil tempahan bagi model BR-V facelift, sementara Toyota pula terlibat dengan perkembangannya untuk tidak menaikkan harga model CKD turut menjadi antara penentu kepada hal ini.

Bagi Proton pula, berita mengenai sokongan dan bantuan yang diberikan kepada petugas barisan hadapan seperti serahan kenderaan, promosi kedai online serta pertambahan kelengkapan penapis N95 untuk kabin merupakan antara penggeraknya. Carian berkaitan BMW pula didorong oleh model-model yang diberi kemaskini, yang menyaksikan 3 Series dan X4 diberi kelengkapan baru. Pengenalan X5 plug-in hybrid juga merancakkan lagi perhatian terhadap jenama itu, yang kemudiannya diperkenalkan pula secara bersama bagi model 8 Series Gran Coupe dan X6.

Bagi negara-negara lain yang turut diperhatikan – Singapura, Filipina, Indonesia, Hong Kong, Thailand dan Vietnam – ada dua jenama yang kerap muncul teratas; Toyota dan BMW. Tesla turut menerima carian yang tinggi di semua negara tersebut kecuali Malaysia, Thailand dan Vietnam, sementara Honda tidak mendapat tempat di Singapura.

Jenama kereta yang mana mendapat carian tertinggi sepanjang tempoh PKP di Malaysia dan juga ASEAN?

Jenama-jenama lain yang turut masuk dalam senarai ialah Mitsubishi, kecuali carian di Malaysia dan Hong Kong. Jenama yang hanya muncul sekali ialah Volkswagen Audi, Nissan dan Suzuki iaitu di negara-negara berikut: Singapura, Hong Kong, Thailand dan Vietnam.

Bagi serantau, Honda menjadi jenama yang paling dicari di internet dengan 550,000 carian, diikuti Toyota (368,000 carian), BMW (301,000 carian), Tesla (246,000 carian) dan Mitsubishi (246,000 carian).

Bagi jenis kenderaan yang kerap dicari di ASEAN pula, SUV mendahului senarai itu dengan 49,500 carian. Ini diikuti oleh sedan (27,100 carian), MPV atau wagon (12,490 carian), hatchback (12,100 carian) dan coupe dua-pintu (9,900 carian).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required