Penggunaan getah asli latex akan diperluaskan untuk projek turapan jalan raya tahun ini – Kem. Kerja Raya

Penggunaan getah asli latex akan diperluaskan untuk projek turapan jalan raya  tahun ini – Kem. Kerja Raya

Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Eddin Syazlee Shith mengesahkan penggunaan getah asli latex sebagai bahan tambahan turapan jalan raya di seluruh negara akan diperluaskan pada tahun ini.

Menurutnya, usaha itu akan dilaksanakan melalui peruntukan RM140 juta di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN). Malah usaha itu juga mampu membantu meningkatkan kepelbagaian penggunaan getah tempatan selain meningkatkan pendapatan pekebun kecil.

“Selain itu, Kementerian Kerja Raya juga telah menjalankan kajian dalam penggunaan sisa plastik sebagai bahan tambahan dalam turapan jalan.

“Pemantaun ke atas prestasi turapan jalan plastik mendapati turapan jalan plastik juga lebih baik berbanding turapan konvensional. (Kajian) mendapati turapan plastik retak selepas 15 bulan berbanding konvensional iaitu (retak) enam bulan,” katanya seperti dilaporkan oleh Bernama.

Kenyataan ini dikeluarkan di persidangan Dewan Rakyat hari ini, bagi menjawab soalan Mohd Anuar Mohd Tahir (PH-Temerloh) yang ingin kerajaan menyatakan status terkini penggunaan bahan getah dan plastik sebagai bahan tambahan untuk turapan jalan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required