Tidak memakai facemask boleh dipenjara atau denda RM1,000 jika dikuatkuasakan – Dr Noor Hisham

Tidak memakai <em>facemask</em> boleh dipenjara atau denda RM1,000 jika dikuatkuasakan – Dr Noor Hisham

Beberapa hari ini statistik kes positif COVID-19 dilihat menunjukkan peningkatan. Setakat 22 Julai 2020, sejumlah 16 kes baharu positif COVID-19 direkodkan (termasuk 8 kes tempatan dan dua lagi kluster baharu), menjadikan jumlah kumulatif kini mencecah 8831 kes.

Dan pastinya peningkatan kes ini telah mengundang kebimbangan, malah dalam perutusan terbaharunya pada Isnin lalu, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin turut menyuarakan kerisauan beliau apabila dilihat semakin ramai rakyat Malaysia kurang mengendahkan prosedur operasi standard (SOP) yang telah ditetapkan untuk memutuskan rantaian pandemik ini. Ini termasuklah semakin ramai yang berani berada di tempat awam tanpa memakai pelitup separuh muka atau facemask.

Perdana Menteri berkata kerajaan sedang menimbang untuk mewajibkan pemakaian facemask di tempat awam susulan ancaman COVID-19 masih belum berakhir, serta perincian mengenainya akan diumumkan apabila peraturan berkaitan dimuktamadkan kerajaan.

Susulan kenyataan tersebut, Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah pula berkata, kerajaan masih melihat kepada tindakan denda atau penjara sekiranya orang ramai tidak memakai facemask. Walau bagaimana pun, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) hanya mengesyorkan pemakaian, kerana ia dapat memutuskan rantaian jangkitan sehingga 65%.

Tidak memakai <em>facemask</em> boleh dipenjara atau denda RM1,000 jika dikuatkuasakan – Dr Noor Hisham

Katanya, pemakaian facemask belum diwajibkan kerana jika ia diwajibkan di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342), mereka yang gagal memakainya boleh dikenakan denda atau penjara.

“Sekarang ialah isu kalau mewajibkan (pemakaian) apakah kita akan mengenakan denda RM1,000 kepada mereka yang tidak pakai di tempat awam ataupun penjara. Itu sedang diteliti sebelum kita laksanakan mewajibkan pemakaian facemask,” katanya seperti dilaporkan Bernama.

Dr Noor Hisham berkata dua kaedah dapat mencegah penularan COVID-19 iaitu pemakaian facemask dan jarakan sosial yang dapat memutuskan rantaian sehingga 70%.

“Sekarang ialah isu kalau mewajibkan (pemakaian) apakah kita akan mengenakan denda RM1,000 kepada mereka yang tidak pakai di tempat awam ataupun penjara. Itu sedang diteliti sebelum kita laksanakan mewajibkan pemakaian facemask,” katanya sambil mengulangi gesaan supaya orang ramai memakai pelitup separuh muka dengan cara yang betul.

Tidak memakai <em>facemask</em> boleh dipenjara atau denda RM1,000 jika dikuatkuasakan – Dr Noor Hisham

Beliau berkata pemakaian facemask merupakan satu kaedah pencegahan yang penting bagi mengelak penyebaran penyakit saluran pernafasan yang tersebar melalui virus, termasuk COVID-19.

“Ia boleh digunakan sama ada untuk melindungi orang yang sihat daripada dijangkiti, atau untuk mencegah orang yang dijangkiti daripada menjangkiti orang lain,” tegasnya.

Tambahnya, facemask perlu menutupi ruang hidung sehingga dagu manakala pemakaian tidak sempurna dengan membiarkan ia tergantung di leher, di dahi, atau menutupi hanya sebahagian daripada hidung dan mulut, adalah tidak bertepatan dan sebaliknya membawa risiko pencemaran atau jangkitan kepada pemakai.

“Orang awam yang mempunyai gejala saluran pernafasan, golongan berisiko tinggi seperti warga emas dan mereka yang mempunyai latar belakang penyakit-penyakit kronik, terutama di kawasan jangkitan COVID-19 berlaku serta jarakan sosial sukar diamalkan perlu menggunakan surgical 3-ply mask,” katanya.

Menurut beliau Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) turut mengesyorkan non-medical masks jenis fabrik dengan tiga lapisan iaitu lapisan dalam bersifat menyerap air (hidrofilik) dan lapisan luar yang diperbuat daripada bahan bersifat menghindar penyerapan air (hidrofobik) yang boleh mengehadkan pencemaran dari luar daripada menembus masuk ke hidung dan mulut pemakai.

“Lapisan tengah hidrofobik yang diperbuat daripada bahan bukan tenunan sintetik seperti polipropilena atau lapisan kapas boleh meningkatkan penapisan atau menahan titisan cecair. Kementerian Kesihatan turut mengingatkan bahawa facemask bukan perubatan, bukanlah satu alat perubatan mahupun alat pelindung diri,” katanya.

Selain itu, beliau menegaskan facemask bukan perubatan tidak boleh dipakai oleh kanak-kanak yang berumur kurang daripada dua tahun, bagi mereka yang sukar bernafas, dan individu yang tidak sedarkan diri, tidak atau kurang berupaya, dan mereka yang tidak dapat menanggalkan pelitup separuh muka tanpa bantuan.

Dr Noor Hisham berkata KKM sangat menggalakkan pemakaian pelitup separuh muka terutamanya di kawasan awam dan berisiko tinggi jika jarakan sosial sukar diamalkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Jamil Abdullah on May 23, 2021 at 5:34 am

    Dear Sir, I am curious to see the actual clause in Akta 342 that specifies face mask. I downloaded it from KKM website yet could not locate it, to my surprise. Now I am even more curious if it has actually been gazetted because otherwise it is outside the law. Can your investigative staff help out

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required