BMW X3 dan X4 M Competition 2020 dilancar di M’sia — 3.0L turbo, 510 hp / 600 Nm, harga dari RM887k

BMW X3  dan X4 M Competition 2020 dilancar di M’sia — 3.0L turbo, 510 hp / 600 Nm, harga dari RM887k

BMW Malaysia hari ini memperkenalkan lagi beberapa model terbaru untuk pasaran tempatan, selepas baru saja beberapa minggu lalu melancarkan BMW M135i xDrive – kali ini, empat model dengan lencana prestasi M. Yang dimaksudkan ialah X3 M F97 dan X4 M F98, dengan kedua-duanya dalam penampilan kemasan Competition. Dua lagi model ialah M8 Coupe dan M8 Gran Coupe.

Menggerakkan dua model SUV prestasi ini ialah unit enjin 3.0 liter S58 turbo berkembar enam-silinder sebaris. Diwarisi dari enjin sama S55 yang digunakan pada M3 F80 dan M4 F82. Bagaimanpun unit berkenaan menampilkan teras kepala silinder cetakan 3D yang menjadikannya lebih ringan dengan penyejukan yang lebih baik.

Enjin ini menghasilkan 510 hp dan 600 Nm tork, dari 2,600 rpm hingga 5,950 rpm, dan digandingkan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan M Sterptronic dan sistem pacuan semua roda pintar M xDrive. Kedua-dua kenderaan ini memecut 0-100 km/j dalam masa 4.1 saat.

BMW X3  dan X4 M Competition 2020 dilancar di M’sia — 3.0L turbo, 510 hp / 600 Nm, harga dari RM887k

Had laju maksimum dihadkan secara elektronik pada 250 km/j. Penggunaan minyak pula purata ialah 10.6 liter bagi setiap 100 km. Sebagai perbandingan, versi bukan Competition bagi X3 M dan X4 M menerima 480 hp dan memecut dari 0-100 km/j dalam masa 4.2 saat.

Saingan paling rapatnya ialah Mercedes-AMG GLC 63 S dan GLC 63 S Coupe, yang mana kedua-duanya berkongsi enjin 4.0 liter V8 yang sama, menawarkan 510 hp dan 700 Nm tork. SUV AMG berkenaan bagaimanapun sedikit lebih pantas, dengan pecutan 0-100 km/j dalam masa 3.8 saat.

Kini, X3 M dan X4 M menerima sistem suntikan minyak dengan tahap tekanan 350-bar yang lebih tinggi. Ia juga menerima rekaan deck tertutup, crankshaft diperkukuh, dinding silinder dengan lapisan pelindung baru, injap pemasa boleh ubah Valvetronic, pemasa camshaft Double VANOS dan intercooler tidak langsung.

BMW X3  dan X4 M Competition 2020 dilancar di M’sia — 3.0L turbo, 510 hp / 600 Nm, harga dari RM887k

Bagi pemandu, ada tiga mod pemanduan untuk dipilih – Efficient, Sport dan Sport Plus; semuanya memberi respon pemanduan yang berbeza dan boleh dirasakan dengan ketara. Turut disediakan sebagai ciri standard ialah Active M Differential (cenderung kepada roda belakang dalam mod Sport) dan stereng kuasa elektrik M Servotronic yang sensitif kelajuan.

Bagi suspensi, kedua-dua kenderaan menampilkan kualiti elastokinematik yang diperbaiki untuk memberikan kawalan dan kestabilan yang lebih berkesan, dengan swivel bearing buatan kustom, lengan tork dan jenis wishbone di depan. Turut diberikan ialah elastomer bearing khusus dan camber depan yang lebih, sementara di belakang menerima lengan camber yang lebih keras, mounting getah khusus M dan palang anti-olengan yang lebih keras.

Penyerap hentak dengan talaan khas adalah standard, seperti juga M Compound Brakes. Ciri ini memanfaatkan cakera sebesar 395 mm di depan dan 370 mm di belakang, dengan angkup empat-omboh di depan dan omboh tunggal untuk angkup belakang.

BMW X3  dan X4 M Competition 2020 dilancar di M’sia — 3.0L turbo, 510 hp / 600 Nm, harga dari RM887k

Penggayaan kedua-dua model ini juga disesuaikan dengan prestasinya. Ia turut menampilkan bukaan udara yang lebih besar dan dalam, gril dua palang M, cermin sisi aerodinamik, spoiler belakang dan bahagian diffuser yang menempatkan sekali empat muncung ekzos M Sport dalam warna hitam.

Kelengkapan standard termasuk lampu utama LED dengan bantuan lampu tinggi, lampu belakang LED dan rim M 21-inci yang dibaluti tayar prestasi tinggi. Pilihan warna luaran terdiri daripada Alpine White, Black Sapphire, Donington Grey, Phytonic Blue, Sophisto Grey dan warna baru Toronto Red.

Di dalam, stereng M Sport dengan butang M Drive merah adalah standard, begitu juga dengan butang penghidup enjin merah. Paparan untuk pemandu pula khusus M, dengan kawalan paddle shift turut tersedia. Di tengah, skrin 10.25-inci disambung pada sistem audio Harman Kardon 600-watt, sembilan saluran dengan 16-pembesar suara yang turut dengan sokongan Apple CarPlay.

Kerusi pula menggunakan Merino M Sport balutan kulit (ditawarkan dalam warna hitam, Sakhir Orange dan Adelaide Grey) dengan liang pengudaraan kerusi aktif, sokongan lumdar dan lencana M, pemilih gear M yang direka semula, kemasan gentian karbon, hiasan jahitan BMW M, tali keledar M, pedal kaki M serta penampan lutut.

Penumpang belakang kini boleh menikmati penyandar boleh laras dan penampan matahari. Ruang barangan pada X3 ialah 550 liter, sementara X4 M 525 liter. Rebahkan kerusi, kedua-dua angka itu masing-masing berubah menjadi 1,600 liter dan 1,430 liter.

Bagi aspek keselamatan, kedua-dua SUV ini dilengkapi dengan ciri Driving Assistant Plus dan Parking Assistant Plus. Ini termasuklah amaran perlanggaran depan, bantuan mengekalkan lorong, kawalan melayar aktif dan bantuan parkir dengan kamera pandangan keliling. Turut disertakan ialah BMW Gesture Control dan juga servis dari ConnectedDrive.

Harga bagi BMW X3 M Competition ialah RM886,551.58 dan bagi BMW X4 M Competition RM904,276.60 (atas jalan tidak termasuk insurans dan dengan jaminan tanpa had perbatuan lima-tahun BMW Group Malaysia yang kini, serta program servis berjadual).

BMW X3 M Competition

BMW X4 M Competition

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required