Jaguar XE facelift kini di M’sia — R-Dynamic 2.0L, 300 PS, RM396k dengan pengecualian cukai jualan 50%

Jaguar XE <em>facelift</em> kini di M’sia — R-Dynamic 2.0L, 300 PS, RM396k dengan pengecualian cukai jualan 50%

Jaguar Land Rover Malaysia kini memperkenalkan Jaguar XE 2020 versi facelift untuk pasaran tempatan. Pertama kali ditunjukkan di peringat global pada Februari 2019, model ini hanya ditawarkan dengan tingkat kemasan R-Dynamic sahaja di sini.

Model ini dikuasakan dengan enjin 2.0 liter Ingenium dalam konfigurasi P300, dengan output yang dihasilkan ialah 300 PS dan 5,500 rpm dan 400 Nm antara 1,500 rpm hingga 4,500 rpm. Digandingkan bersama transmisi automatik ZF 8HP45 lapan-kelajuan, kereta pacuan roda belakang ini memecut 0-100 km/j dalam masa 5.9 saat dan laju maksimum 250 km/j.

Perubahan penampilan luaran bagi versi terbaru ini antaranya melibatkan rekaan lampu utama LED yang baru, dengan DRL berbentuk J. Bampar depan juga menerima sentuhan rekaan baru, dan pada versi R-Dynamic ia memberikan penampilan yang lebih sporty dan ketara dengan bahagian inlet yang lebih menonjol berbanding versi lamanya.

Jaguar XE <em>facelift</em> kini di M’sia — R-Dynamic 2.0L, 300 PS, RM396k dengan pengecualian cukai jualan 50%

Di belakang, rekaan bampar dan lampu LED juga baru, dengan dua muncung ekzos bersepadu. Versi R-Dynamic ini juga menerima kemasan gelap pada perinciannya serta penggunaan rim 18-inci dengan beberapa rekaan baru.

Di dalam, kabinnya dilengkapi dengan kerusi gaya sport dengan benang warna kontras, pedal gear krom satin dan treadplate R-Dynamic. Selain itu beberapa bahagian diberikan rekaan baru, seperti roda stereng yang diwarisi dari I-Pace serta pemilih gear SportShift baru dan juga suis JaguarDrive Control.

Konsol tengah juga diberikan rombakan rekaan, dan kini menampilkan sistem infotainmen Touch Pro Duo dengan dua skrin beresolusi tinggi. Skrin 10-inci di atas memaparkan akses kepada sistem infotainmen, tunjuk arah dan fungsi media, sementara skrin 5.5-inci di bawahnya memaparkan akses kepada kawalan pendingin hawa, lengkap dengan dail rotari dinamik.

Jaguar XE <em>facelift</em> kini di M’sia — R-Dynamic 2.0L, 300 PS, RM396k dengan pengecualian cukai jualan 50%

Kluster instrumen untuk pemandu pula bersaiz 12.3-inci digital. Sambungan kepada telefon melalui Apple CarPlay/Android Auto serta pengecasan tanpa wayar turut tersedia. Tidak lupa, fungsi Smart Settings, yang menggunakan kepintaran buatan untuk mempelajari kecenderungan pemandu secara individual dan melaraskan kerusi, cermin, audio dan pendingin hawa secara automatik.

Harga bagi Jaguar XE R-Dynamic facelift dijual pada harga bermula RM395,831 (tidak termasuk cukai dan insurans). Harga berkenaan sudah termasuk pengecualian cukai jualan 50% hingga hujung tahun ini. Kereta ini datang dengan dengan program Jaguar Care, termasuk di dalamnya jaminan lima-tahun, pakej servis percuma dan bantuan tepi jalan selama tiga tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required