‘Tear off’ Quartararo masuk dalam salur udara Ducati Jack Miller – penyebab jentera kehilangan kuasa

Kadang-kadang apabila menonton perlumbaan motosikal seperti MotoGP, kita akan dapat menyaksikan ada pelumba yang kedudukannya semakin menurun tanpa mengetahui sebab sebenar. Ada masa ia boleh menjadi masalah tayar, enjin, brek atau pelbagai lagi.

Semasa perlumbaan di Rimini semalam, pelumba Pramac Ducati adalah antara yang menunjukkan masalah tersebut. Beliau bermula di baris paling hadapan, iaitu di petak kedua tetapi selepas pusingan kedua kedudukan beliau semakin ke belakang dan akhirnya terpaksa menarik diri dari perlumbaan dengan baki masih ada 20 pusingan.

Kita yang menonton semalam tidak tahu apa sebenarnya yang terjadi tetapi hari ini Pramac Ducati telah mengeluarkan kenyataan bahawa sekeping tear off telah memasuki kotak udara jentera Jack Miller pada pusingan kedua dan membuatkan ia hilang kuasa.

Jack Miller melalui laman Instagram juga memuat naik status sama, tetapi siap dengan gambar tear off tersebut yang mempunyai nombor lumba Fabio Quartaro iaitu 20. Nada kecewa boleh dilihat daripada ayat Miller tetapi beliau tidak menyalahkan sesiapa.

Tear off adalah satu lapisan plastik yang selalu dipakai pelumba motosikal pada cermin hadapan helmet, dan apabila ia kotor, mereka akan mencabutnya untuk pandangan yang lebih jelas. Setakat ini masih belum ada sebarang peraturan berkenaan tear off dan pelumba biasanya mencampak sahaja lapisan plastik tersebut di atas litar.

Kejadian yang berlaku pada Miller ini menunjukkan tear off mempunyai kesan buruk kepada perlumbaan dan kami yang kerap menonton perlumbaan juga sering risau sekiranya tear off yang berada atas permukaan litar akan menyebabkan tayar tidak mencengkam seterusnya memberi risiko kepada pelumba.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required