Nissan Sylphy kini model paling laris China; syarikat dilihat bakal pulih di pasaran kedua terbesar global

Nissan Sylphy kini model paling laris China; syarikat dilihat bakal pulih di pasaran kedua terbesar global

Seperti yang ramai tahu, Nissan antara syarikat automotif yang sedang terjejas bukan sahaja akibat pandemik Covid-19, malah bergelut dengan skandal dalaman membabitkan bekas pengerusinya, Carlos Ghosn sejak 2018. Namun setelah pelbagai usaha dibuat, jenama tersebut dilihat kini sedang memulih, terutamanya di pasaran automotif kedua terbesar di dunia iaitu China, menurut laporan Automotive News.

Di China, Nissan mewujudkan kerjasama 50:50 dengan DongFeng Motor Group, membolehkan ia menjadi antara jenama Jepun yang terkuat di republik berkenaan. Jun lalu, jualan jenama tersebut berada ditangga keempat (tidak termasuk MPV) dengan pegangan pasaran 6.7%, mengekori dua lagi syarikat kerjasama Volkswagen Group di China dan juga GM-SAIC Motor.

Ketika jualan global Nissan merudum secara drastik pada bulan sama, penghantaran di China hanya jatuh 1%, dan ia masih mewakili jualan satu pertiga dari jumlah jualan global sebanyak 4.93 juta kereta. Jualan Nissan di negara berkenaan sebenarnya telah meningkat sejak April, dan kemuncaknya pada Julai lalu dengan jualan 121,000 unit (naik 12% berbanding Julai 2019).

Malah pada bulan Ogos lalu, jualan sedan segmen-C Nissan Sylphy generasi baharu telah mengatasi jualan Volkswagen Lavida untuk menjadi model paling laris di pasaran negara berkenaan. CEO Nissan Ashwani Guota memberitahu Bloomberg News bahawa syarikatnya “telah membuat penampilan yang kukuh di China dan akan terus bertumbuh dengan fokus kepada kepuasan pelanggan.”

Bersama Dongfeng, ia mensasarkan untuk meningkatkan jumlah jualan kenderaan kepada 2.6 juta unit menjelang 2022. Nissan telah menjual sebanyak 1.55 juta unit kereta di China dalam tahun fiskal terkininya.

Setiausaha agung Persatuan Kereta Penumpang China (CPCA), Cui Dongshu berkata: “Pencapaian Nissan di China adalah kerana kuasa jenamanya yang menarik menerusi model-model yang kompetitif dihasilkan berberapa tahun kebelakangan ini. Namun ia masih lagi sukar untuk berhadapan dengan Toyota kerana jenama tersebut telah membuktikan daya saing mereka dalam inovasi serta kompetensi dalam memenangi hati pengguna kenderaan bukan hanya menerusi jenama Toyota, malah juga dengan Lexus.”

Penganalisa Bloomberg, Tatsua Yoshida pula menambah bahawa 12 bulan mendatang adalah sangat kritikal untuk Nissan, dan ia perlu memperkenalkan lebih banyak model baharu. “Jika Nissan lambat walaupun sedikit, ia akan terus meletakkan mereka di posisi lebih lemah. Toyota dan Nissan akan sentiasa hadir dengan model baharu,” katanya.

Jualan kenderaan di China merangkumi hampir 30% dari jumlah jualan kenderaan kenderaan seluruh dunia, dan ia adalah satu-satunya negara di dunia dengan jumlah jualan keseluruhan tahunan yang boleh mencapai 20 juta unit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required