Pembuat pengecas turbo Garrett failkan bankrap akibat Covid-19 dan liabiliti bekas syarikat induk

Pembuat pengecas turbo Garrett failkan bankrap akibat Covid-19 dan liabiliti bekas syarikat induk

Pembekal komponen automotif khususnya pengecas turbo, Garrett Motion mengumumkan bahawa ia sudahpun memfailkan perlindungan bankrupsi Bab 11 kepada Mahkamah Bankrupsi Amerika Syarikat untuk Daerah Selatan New York minggu ini, kerana sedang terjejas dengan hutang akibat pandemik Covid-19, serta pertikaian dengan bekas syarikat induknya, Honeywell atas liabiliti asbestos.

Garrett kini dimasukkan ke dalam perjanjian pembelian ‘stalking horse‘ oleh firma ekuiti swasta KPS Capital Partners dengan harga US$2.1 bilion (RM8.74 bilion). Perjanjian ini menunjukkan bahawa sebarang tawaran lain yang masuk mestilah lebih tinggi daripada tawaran yang dibuat oleh KPS, dan tertakluk kepada persetujuan mahkamah, lapor Automotive News.

Laporan tersebut turut menyebut bahawa Garrett Motion meminta persetujuan mahkamah untuk kemudahan pembiayaan peminjam-pemilikan berjumlah $250 juta (RM1.04 bilion), dan pembekal komponen automotif berkenaan dijangka akan terus beroperasi tanpa ganguan sepanjang proses penstruktruan semula organisasi tersebut. Berdasarkan laporan tahunan Garrett, Ford merupakan pelanggan terbesar mereka yang menyumbang 12% dari jumlah keseluruhan jualan.

Masalah dalam syarikat tersebut turut diburukkan lagi dengan mewarisi liabiliti oleh bekas syarikat induknya iaitu Honeywell yang dikaitkan dengan tuntutan pendedahan asbestos, tulis laporan itu lagi. “Tekanan kewangan dari beban hutang dan liabiliti berat yang kami tanggung ketika pemisahan dari Honeywell – semuanya diperburuk oleh Covid-19 – telah menimbulkan beban jangka panjang signifikant bagi perniagaan kami,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Garrett, Olivier Rabiller dalam satu kenyataan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required