Proton X50 Flagship — sistem ADAS diperincikan

Proton X50 Flagship — sistem ADAS diperincikan

Dari tontonan awal Proton X50 tempohari, kita tahu yang SUV berkenaan akan turut dilengkapi dengan ciri Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Dan hari ini, lebih banyak perincian berkaitan itu didedahkan secara rasmi.

Yang pertama, pakej keselamatan ADAS ini terdiri daripada sistem maklumat titik buta. Petunjuk LED pada cermin sisi akan memberikan amaran kepada pemandu sekiranya ada kenderaan dalam kawasan berkenaan; satu ciri yang agak biasa ditawarkan kini.

Kedua, kawalan lampu tinggi pintar, yang boleh menukar antara lampu tinggi dan rendah secara automatik sekiranya ada kenderaan berdekatan, mengelakkan daripada pemandu di depan silau oleh lampu X50. Ciri akan diaktifkan secara automatik sekiranya sensornya mengesan lampu atau keadaan malap di depan jika SUV ini bergerak pada kelajuan 40 km/j atau lebih.

Proton X50 Flagship — sistem ADAS diperincikan

Selain itu, sistem amaran perlanggaran depan (FCW) berfungsi dalam tiga peringkat dan berdasarkan tiga tiga tahap sensitiviti (low, medium dan high). Dalam peringkat pertama, amaran visual dipaparkan pada panel instrumen jika sistem mengesan kereta berada dalam jarak yang kurang selamat dengan kenderaan di depan.

Sekiranya pemandu tetap ingin merapatkan jarak dengan kereta depan, amaran pra-pelanggaran akan diaktifkan, memberikan kedua-dua amaran audio dan visual sekali gus, termasuk peringatan kepada pemandu untuk mula membrek. Peringkat akhir pula merupakan amaran keras untuk brek, dan ketika itu sistem akan mengenakan brek untuk menghindari pertembungan.

Ini berfungsi dengan sistem brek kecemasan autonomous (AEB), yang akan mengaktifkan bantuan brek kecemasan sekiranya pemandu gagal bertindak balas dalam masa yang sepatutnya kepada amaran FCW atau dalam daya brek yang kurang. Sistem ini berfungsi dalam kelajuan antara 4-150 km/j ketika melibatkan kenderaan bergerak, atau sehingga 80 km/j jika melibatkan kenderaan berhenti. Ia juga boleh mengesan pejalan kaki, dengan kelajuan sehingga 70 km/j sahaja.

Selain itu, ADAS juga terdiri daripada sistem amaran pertukaran lorong (LDW), yang mengawasi kedudukan kenderaan supaya mengikut jalur garis lorong dan memberikan amaran gegeran stereng atau bunyi sekiranya pemandu lalai. X50 Flagship juga datang dengan ciri bantuan mengekalkan lorong (LKA) yang berdasarkan ciri LDW, yang akan mengawal stereng dan membelokkannya sedikit melalui kawalan tork pada stereng kuasa elektrik untuk mengawal kereta kembali ke dalam lorong.

Sensor-sensor radar yang digunakan untuk FCW dan AEB, bersekali dengan LKA, turut digunakan untuk kawalan melayar adaptif kereta ini, dengan kedua-duanya menawarkan sistem pemanduan autonomous Tahap 2. Semua ini menjadikan penawaran X50 Flagship menjadi antara yang menarik dalam segmennya, bahkan melampaui sebahagian model-model premium. Pertanyaan paling ingin dijawab ketika ini tentulah; berapa harga jualannya nanti?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required