PKPP: Kawalan Rentas Daerah dilaksanakan di seluruh Sabah pada 3-16 Okt 2020 – Ismail Sabri

PKPP: Kawalan Rentas Daerah dilaksanakan di seluruh Sabah pada 3-16 Okt 2020 – Ismail Sabri

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob baru saja mengumumkan kerajaan telah memutuskan untuk melaksanakan Kawalan Rentas Daerah di seluruh negeri Sabah yang akan berkuatkuasa mulai jam 12:01 tengah malam pada 3 Oktober 2020 sehingga 16 Oktober 2020.

Beliau menjelaskan, sepanjang tempoh ini, mereka yang sedang dikuarantin dan akan tamat tempoh kuarantin dibenarkan pulang ke daerah masing-masing atau pulang ke Semenanjung, Sarawak dan Labuan.

Walau bagaimana pun, perkhidmatan perlu (essential services) seperti keperluan bekalan makanan, perubatan, keselamatan dan lain-lain adalah dibenarkan untuk melakukan perjalanan rentas daerah.

Mengenai Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan Bersasar (PKPDB) di empat daerah iaitu Tawau, Lahad Datu, Kunak dan Semporna yang diumumkan sebelum ini, Ismail menjelaskan ia masih kekal berkuatkuasa seperti biasa.

“Sebarang maklumat lanjut akan dimaklumkan oleh kerajaan negeri Sabah melalui Jawatankuasa Bencana Alam COVID Sabah yang dipengerusikan setiausaha kerajaan negeri,” ujarnya menerusi laman Facebook rasminya sebentar tadi.

Petang tadi, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah mengumumkan kes baharu akibat penularan wabak pandemik COVID-19 telah mencecah sebanyak 260 kes, mengikut rekod hari ini, 1 Oktober 2020. Di mana ia melibatkan 259 kes jangkitan tempatan dan 1 kes import.

Sabah mencatatkan bilangan kes tertinggi iaitu 118 kes, diikuti dengan Kedah (98 kes), Kuala Lumpur (14 kes), dan Selangor (13 kes). Daripada jumlah tersebut, KKM mendapati 31 kes tempatan adalah yang pernah berkunjung ke Sabah dalam tempoh terdekat ini. KKM turut berkata, terdapat tiga kluster baharu telah dikenalpasti iaitu di Putrajaya, Sabah dan Kedah.

Setakat hari ini, Malaysia yang masih melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) sehingga 31 Disember ini, telah merekodkan jumlah kumulatif kes sebanyak 11,484 dan mencatatkan kematian sebanyak 136 kes.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required