Bentley Bentayga facelift kini di pasaran Malaysia – 550 PS V8; dari RM744k; First Edition dari RM935k

Bentley Bentayga facelift kini di pasaran Malaysia – 550 PS V8; dari RM744k; First Edition dari RM935k

Pada Julai lalu, Bentley telah mendedahkan model facelift bagi Bentayga, dan kini SUV yang dipertingkatkan itu telah dilancarkan di Malaysia. Bentley Kuala Lumpur telah menawarkan model dengan versi standard dan satu lagi, First Edition.

Bagi harganya, Bentayga versi biasa akan dijual pada harga RM743,900 yang dikira sebelum cukai, insurans dan pendaftaran. Manakala versi First Edition pula, dengan harga bermula dari RM935,000, dengan beberapa pilihan sebagai standard, yang bakal kita terima tidak lama lagi. Bentley berkata beberapa unit untuk dipamerkan di bilik pameran bakal tiba tidak lama lagi, dengan unit terhad akan dihantar mulai suku ke-empat tahun ini.

Kedua-dua versi dijanakan oleh enjin 4.0 liter turbo-berkembar V8 petrol, dengan hamburan kuasa 550 PS (542 hp) dan tork 770 Nm, Dipadankan bersama transmisi automatik lapan-kelajuan dan pacuan semua-roda, membolehkan pecutan dari sifar ke 100 km/j dalam hanya 4.5 saat dan kelajuan maksimum cecah 290 km/j.

Berkenaan dengan perubahan bahagian luaran, setiap panel di bahagian hadapan SUV ini telah direka semula, dengan gril matrix yang lebih besar dan lebih tegak. Lampu utama LED matrix yang disambungkan ke gril telah diposisikan 30 mm lebih tinggi berbanding sebelum ini dan rekaan signitur Bentley diinspirasikan dari potongan kaca kristal, seperti mana yang dipaparkan pada model terkini Continental GT dan Flying Spur.

Corak gril juga telah ditiru pada beberapa bahagian bampar hadapan yang nampak lebih agresif, sementara pada bahagian sisi pula menampilkan corong baharu yang lebih panjang. Cetakan pintu bawah dengan lencana V8 juga telah disemak semula, bersama dengan spoiler bumbung yang lebih panjang.

Lain-lain perubahan turut melibatkan bahagian belakang, termasuk pintu tailgate yang direka semula bagi menyesuaipadankan dengan lampu elliptical dengan gaya-Continental GT dan tulisan Bentley, bersama plat lesen yang telah diposisikan di bawah bampar, hampir dengan corong ekzos yang terpisah dan lebar.

Untuk kabinnya pula, Bentayga menerima roda stereng, kluster instrumen digital dan kemasan baharu, yang banyak mengikut gaya Flying Spur. Manakala corong udara bulatnya kini digantikan dengan corong tunggal sculpture bersama bezel krom dan juga jam Bentley, yang diposisikan di atas skrin sesentuh infotainmen 10.9-inci.

Bentley Bentayga facelift kini di pasaran Malaysia – 550 PS V8; dari RM744k; First Edition dari RM935k

Sebelum ini, Bentayga diolah dengan konfigurasi empat-tempat duduk, tapi kini model mewah ini hadir dengan konfigurasi lima-tempat duduk dengan turut menampilkan pengaliran udara untuk tempat duduk belakang. Perubahan konfigurasi ini adalah hasil peningkatan ruang kaki dalam kedudukan tegak sebanyak 30 mm, dengan peningkatan hampir 100 mm bagi posisi kedudukan baring.

Pelanggan juga boleh memilih versi First Edition (model seperti dalam foto) yang dilengkapi sistem kawalan olengan aktif Bentley Dynamic Ride bersama Touring Specification dan Mulliner Driving Specification. Di mana ciri terakhir itu termasuk dengan roda hitam rekaan baharu bersaiz 22-inci serta pedal sport.

Lain-lain sentuhan untuk First Edition termasuklah perkataan “First Edition” atau sayap Bentley yang disulam pada tempat duduk, dengan pilihan yang lebih banyak bagi material kulit dan veneer. Sistem bunyi Naim spesifikasi tinggi didatangkan secara standard untuk First Edition, dan berkeupayaan menghantar kuasa sebanyak 1,780 wat dan juga didatangkan dengan tidak lebih 20-pembesar suara dan juga lapan mod bunyi untuk mengoptimakan suasana.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • I dont understand why u like to report before taxes. Can we buy without taxes bisede labuan and langkawi. Why dont just report the sale price with taxes. Making people confuse stupid report and marketing. People can buy those car wont care abt taxes anymore.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • Hafriz Shah (Member) on Dec 18, 2020 at 4:10 pm

      We only report prices without tax for cars that are typically bought without tax, usually high end cars such as this. The cars would typically be registered and stored in tax-free Langkawi, and only be transported out for a few months, as allowed by the set rules we have in Malaysia. It’s just the way the game is played at this level, unfortunately.

      In short, at this level, the tax-free price is, in fact, the figure that is most relevant to prospective customers.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required