Koenigsegg Gemera dilancarkan di Thai – RM14.7 juta untuk hypercar hibrid 2.0L turbo 1,700 PS/3,500 Nm

Koenigsegg Gemera dilancarkan di Thai – RM14.7 juta untuk hypercar hibrid 2.0L turbo 1,700 PS/3,500 Nm

Hypercar ‘keluarga’ empat tempat duduk Koenigsegg Gemera kini sudahpun dilancarkan di negara jiran, Thailand hanya selepas ia diperkenalkan Mac lalu. Kereta yang hanya dihasilkan sebanyak 300 unit untuk seluruh dunia ini dijual pada harga 111,098,385 baht, atau sekitar RM14.7 juta!

Selain dari reka bentuk uniknya iaitu sebagai sebuah kereta empat tempat duduk yang praktikal tetapi hanya menampilkan dua pintu, Gemera juga menggemparkan dunia dengan dijana oleh enjin 2.0 liter tiga-silinder, digandingkan dengan sistem hibrid elektrik menghasilkan kuasa 1,700 hp.

Untuk enjin pembakaran dalaman konvensional, Gemera diberikan enjin baharu Koenigsegg yang diberi nama Tiny Friendly Giant atau TFG. Ia adalah enjin tiga-silinder 2.0 liter dengan pengecas turbo dan sistem pelinciran jenis dry-sump, serta diberikan teknologi injap elektronik tanpa aci sesondol yang dinamakan Freevalve yang mampu menghasilkan 600 hp dan tork maksima 600 Nm.

Tidak seperti enjin pembakaran dalamanhypercar lain yang lazimnya memacu roda belakang, enjin TFG yang diletakkan pada bahagian tengah ini memacu roda hadapan menerusi transmisi Koenigsegg Direct Drive (KDD) dan propshaft.

Koenigsegg Gemera dilancarkan di Thai – RM14.7 juta untuk hypercar hibrid 2.0L turbo 1,700 PS/3,500 Nm

Enjin ini bukan sahaja boleh beroperasi dengan petrol biasa, malah turut boleh berfungsi menggunakan bahan api ethanol, methanol neutral-CO2 seperti Vulcanol dan bahan api campuran ethanol dan petrol E85. Manakala untuk sistem hibrid, ia digandingkan dengan tiga motor elektrik – dua diberikan pada setiap roda belakang dan satu lagi digabungkan terus dengan aci engkol enjin petrol.

Gabungan kesemua unit penjana ini membolehkan Gemera bergerak dengan bekalan kuasa gabungan 1,700 hp dan tork maksima 3,500 Nm, yang mampu untuk mencatatkan pecutan 0-100 km/j dalam masa hanya 1.9 saat dan kelajuan maksima dianggar pada 400 km/j.

Malah tanpa enjin pembakaran dalaman dihidupkan, tiga buah motor elektrik yang dilengkapkan tersebut boleh memacu Gemera sehingga kelajuan 300 km/j. Bateri 800V yang dibekalkan membolehkan kereta ini bergerak dengan kuasa elektrik sepenuhnya dalam jarak 50 km.

Kenapa Gemera ini disifatkan sebagai hypercar yang praktikal? Ini kerana walaupun hanya diberikan dua pintu yang digelar Koenigsegg Automated Twisted Synchrohelix Actuation Doors (KATSAD) yang dibuka seperti gunting, anda boleh terus masuk ke kabin belakang tanpa perlu mengerakkan tempat duduk hadapan.

Tempat duduk belakang Gemera ini bukan sekadar ada, bahkan ia memang dihasilkan untuk keselesaan membawa ahli keluarga, malah lengkap dengan cagak tempat duduk kanak-kanak ISOFIX.

Kabin Gemera hadir dengan empat pemegang cawan sejuk dan empat pemegang panas, skrin infotainmen dengan hubungan Apple CarPlay dan pengecas telefon pintar tanpa wayar berasingan untuk penumpang belakang dan hadapan, 11-pembesar suara, internet dan Wi-Fi onboard, empat-lampu membaca, tempat duduk dengan pemanas dan span memori, tempat duduk hadapan larasan elektrik dan sistem pendingin hawa tiga-zon.

Koenigsegg Bangkok di operasikan oleh pengimport tunggal bertauliah dan pengedar rasminya di Thailand, General Auto Supply Company Limited iaitu subsidiari dari Sharich Holding. Menurut portal Headlightmag, harga yang dinyatakan tersebut (berdasarkan kadar tukaran wang asing semasa) adalah termasuk cukai kereta import di Thailand yang berjumlah 2,998,000 euro sebelum ditukar ke baht.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required