Koenigsegg Gemera – 4-tempat duduk, enjin 3-silinder freevalve 2.0L turbo, hibrid 3 motor, 1,700 hp/3,500 Nm!

Koenigsegg Gemera – 4-tempat duduk, enjin 3-silinder freevalve 2.0L turbo, hibrid 3 motor, 1,700 hp/3,500 Nm!

Pembuat supercar dari Sweden, Koenigsegg telah mendedahkan model empat-tempat duduk pertama mereka digelar Koenigsegg Gemera. Bukan jumlah tempat duduk sahaja menjadi kejutan pada model ini, kerana Koenigsegg turut menyatakan bahawa Gemera dijana oleh enjin 3-silinder bersama sistem hibrid elektrik yang menghasilkan 1,700 hp!

Dengan empat-tempat duduk yang didakwa boleh memuatkan empat orang dewasa dengan selesa, Koenigsegg menggelar Gemera ini sebagai Mega-GT pertama di dunia.

“Kereta prestasi terhebat adalah milik dunia kereta dua-tempat duduk dengan ruang bagasi yang sangat terhad – sehinggalah hari. Gemera adalah kategori baharu sepenuhnya di mana megacar ekstrem ini diberikan ruang dalaman yang besar dan tahap kesedaran terhadap alam sekitar yang tinggi. Kami gelarnya sebagai Mega-GT,” kata CEO syarikat tersebut, Christian von Koenigsegg.

Menurut Koenigsegg, muka Gemera ini direka dengan inspirasi prototaip pertama mereka iaitu Koenigsegg CC yang muncul pada tahun 1996. Manakala untuk elemen rekaan lain, ia kekal dengan bentuk signatur Koenigsegg dengan menampilkan cermin hadapan seakan pesawat pejuang, juntaian pendek serta liang udara sisi yang besar.

Koenigsegg Gemera – 4-tempat duduk, enjin 3-silinder freevalve 2.0L turbo, hibrid 3 motor, 1,700 hp/3,500 Nm!

Walaupun mempunyai empat-tempat duduk, Gemera masih hanya diberikan dua pintu Koenigsegg Automated Twisted Synchrohelix Actuation Doors (KATSAD) – direka sangat panjang dan boleh dibuka seperti gunting sama dengan Koenigsegg Agera, Regera dan lain-lain.

Walaupun tanpa tiang-B, kabin Mega-GT ini kekal teguh kerana kerangka badannya yang dihasilkan dari monocoque karbon yang kuat. Apabila pintu dibuka, kesemua tempat duduk diberikan akses yang cukup untuk penumpang hadapan dan belakang untuk keluar dan masuk. Tempat duduk belakang megacar ini bukan sekadar ada, bahkan ia memang dihasilkan untuk keselesaan membawa ahli keluarga, malah lengkap dengan cagak tempat duduk kanak-kanak ISOFIX.

Kabin Gemera hadir dengan empat pemegang cawan sejuk dan empat pemegang panas, skrin infotainmen dengan hubungan Apple CarPlay dan pengecas telefon pintar tanpa wayar berasingan untuk penumpang belakang dan hadapan, 11-pembesar suara, internet dan Wi-Fi onboard, empat-lampu membaca, tempat duduk dengan pemanas dan span memori, tempat duduk hadapan larasan elektrik dan sistem pendingin hawa tiga-zon.

Seperti yang disebutkan tadi, Gemera dijana oleh unit janakuasa hibrid enjin pembakaran dalaman dan motor elektrik. Untuk enjin, Gemera menerima enjin baharu Koenigsegg yang diberi nama Tiny Friendly Giant atau TFG. Ia adalah enjin tiga-silinder 2.0 liter dengan pengecas turbo dan sistem pelinciran jenis dry-sump, serta diberikan teknologi injap elektronik tanpa aci sesondol yang dinamakan Freevalve yang mampu menghasilkan 600 hp dan tork maksima 600 Nm.

Koenigsegg Gemera – 4-tempat duduk, enjin 3-silinder freevalve 2.0L turbo, hibrid 3 motor, 1,700 hp/3,500 Nm!

Enjin ini bukan sahaja boleh beroperasi dengan petrol biasa, malah turut boleh berfungsi menggunakan bahan api ethanol, methanol neutral-CO2 seperti Vulcanol dan bahan api campuran ethanol dan petrol E85. Enjin tersebut turut dibantu dengan tiga motor elektrik – dua diberikan pada setiap roda belakang dan satu lagi digabungkan terus dengan aci engkol enjin petrol.

Gabungan kesemua unit penjana ini membolehkan Gemera bergerak dengan bekalan kuasa gabungan 1,700 hp dan tork maksima 3,500 Nm, yang mampu untuk mencatatkan pecutan 0-100 km/j dalam masa hanya 1.9 saat (gila!) dan kelajuan maksima dianggar pada 400 km/j.

Malah tanpa enjin pembakaran dalaman dihidupkan, tiga buah motor elektrik yang dilengkapkan tersebut boleh memacu Gemera sehingga kelajuan 300 km/j. Bateri 800V yang dibekalkan membolehkan kereta ini bergerak dengan kuasa elektrik sepenuhnya dalam jarak 50 km.

Koenigsegg Gemera – 4-tempat duduk, enjin 3-silinder freevalve 2.0L turbo, hibrid 3 motor, 1,700 hp/3,500 Nm!

Kereta ini direka dengan jarak roda sejauh 3,000 mm, membolehkan ia kekal stabil dan selesa ketika dipandu pada jalan lurus dalam kelajuan tinggi. Ia turut diberikan sistem stereng pada gandar belakang membolehkan ia lincah dipandu ketika mengambil selekoh serta mempunyai radius pusingan yang kecil seperti kereta-kereta yang lebih kecil daripadanya.

Dalam kelajuan tinggi, stereng belakang berkenaan turut membantu ketika pemandu menukar haluan. Dengan gabungan sistem stereng tersebut dan juga torque vectoring pada kesemua roda, membolehkan Koenigsegg menala dan mengadaptasi respon stereng dan perasaan pemanduan tanpa had.

Untuk keselamatan, Koenigsegg Gemera hadir standard dengan empat beg-udara pintar, kawalan kestabilan dan kawalan traction, brek dengan sistem ABS dan juga sistem bantuan pemanduan ADAS 2.5. Harga untuk kereta ini masih belum diumumkan, namun ia hanya dihasilkan terhad sebanyak 300 unit sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required