Yamaha Aerox/NVX 155 Connected tiba di Indonesia – penampilan baru, boleh sambung kepada telefon

Yamaha Aerox/NVX 155 Connected tiba di Indonesia – penampilan baru, boleh sambung kepada telefon

Pernah dilihat diuji di Vietnam, kini akhirnya Yamaha mendedahkan secara rasmi Aerox VVA Connected di Indonesia. Peningkatan yang dibuat pada skuter yang juga dikenali sebagai NVX 155 di negara kita ini adalah banyak, termasuklah penampilan, ciri serta enjin.

Anda boleh lihat hampir semua panel badan model ini adalah baru termasuklah rekaan lampu LED depan (dengan DRL) dan belakang. Selain daripada itu, ia juga diberikan dengan fungsi lampu kecemasan (hazard light).

Pergi bahagian kokpit, meter digital penuh baru digunakan, dan dalam keadaan standard, ia boleh disambung terus dengan aplikasi Y-Connect yang boleh memberikan notifikasi telefon bimbit, kedudukan terakhir motosikal, cadangan lokasi bengkel, penggunaan bahan api, notifikasi masalah serta analisa tunggangan Eco Riding.

Yamaha Aerox/NVX 155 Connected tiba di Indonesia – penampilan baru, boleh sambung kepada telefon

Dalam pembentangan yang dilakukan atas talian, wakil Yamaha Indonesia memanggil enjin Aerox baru ini sebagai serba baru, namun ia masih lagi menggunakan unit satu silinder SOHC 155 cc VVA dengan gerek dan lejang yang sama. Daripada data spesifikasi, kami dapat melihat enjin ini mempunyai nisbah mampatan lebih tinggi, iaitu 11.6:1 (sebelum ini 10.5:1) dan sedikit peningkatan kuasa menjadi 15.2 hp pada 8,000 rpm dan 13.9 Nm tork pada 6,500 rpm.

Enjin suntikan bahan api dipadankan bersama transmisi automatik CVT, dan kini pengguna diberikan kemudahan untuk menunggangnya lebih jauh dengan kapasiti tangki bahan api 5.5 liter (sebelum ini 4.6 liter). Yamaha juga mendakwa Aerox baru ini mempunyai nisbah kuasa kepada berat yang terbaik di dalam kelasnya (berat 122 kg).

Kelengkapan lain motosikal ini masih sama seperti sebelumya termasuk brek cakera di hadapan dan dram di belakang (dengan sistem ABS), rim 14 inci dengan tayar 110/80 dan 140/70, fork teleskopik, dua penyerap hentak dengan tabung di belakang, soket pengecas USB dan sistem kunci pintar.

Di Indonesia, Yamaha Aerox 155 Connected diperkenalkan dalam dua versi iaitu yang dilengkapi dengan ABS dan yang tidak mempunyai ABS. Model yang tidak mempunyai ABS juga kekurangan sistem start/stop, suspensi belakang dengan tabung serta sistem kunci pintar. Walaupun begitu, kedua-duanya masih diberikan dengan sistem Connected baru itu.

Untuk versi ABS, ia dijual pada harga 29 juta Rupiah (RM8,204) dan ditawarkan dalam dua warna iaitu Prestige Silver dan Maxi Signature Black, sementara versi tanpa ABS ditawarkan pada harga 25.5 juta Rupiah (RM7,214) dalam empat warna kelabu, merah, hitam dan hitam/cyan. Jika melihat harga versi ABS, model baru ini cuma berbeza 435 ribu Rupiah ataupun RM123 sahaja).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required