Perodua catat jualan bulanan tertinggi pada Oktober 2020 – 26,852 unit; atasi rekod bulan sebelumnya

Perodua catat jualan bulanan tertinggi pada Oktober 2020 – 26,852 unit; atasi rekod bulan sebelumnya

Perodua kian berlari kencang ke hadapan dengan prestasi jualan yang memberangsangkan dalam situasi ekonomi yang penuh mencabar. Terkini, Perodua telah mengumumkan prestasi jualannya bagi Oktober 2020.

Di mana syarikat pengeluar kereta nasional ini telah memecah rekod jualan bulanan tertinggi sepanjang 27 tahun sejarah penubuhannya, iaitu mencapai 26,852 unit jualan pada Oktober. Sekaligus mengatasi rekod yang dicatatkan pada September lalu dengan 25,035 unit.

“Pada September, kami telah mencapai jualan bulanan tertinggi sepanjang 27 tahun sejarah kami dan kini, kami telah mengatasi pencapaian tersebut. Kejayaan ini penting buat kami kerana ia membuktikan komitmen kami terhadap penghantaran secepat mungkin dan juga peranan kami dalam memulihara ekosistem automotif,” kata Presiden dan CEO Perodua Dato’ Zainal Abidin Ahmad.

Perodua catat jualan bulanan tertinggi pada Oktober 2020 – 26,852 unit; atasi rekod bulan sebelumnya

Menurut Zainal Abidin lagi, sepanjang Oktober sahaja, pihaknya telah membelanjakan sebanyak RM600 juta untuk membeli komponen daripada pembekal tempatan, seterusnya menghasilkan kesan pengganda ekonomi yang besar kepada ekosistem automotif tempatan, yang turut terkesan dengan pandemik yang negara hadapi sekarang.

Ekosistem automotif merangkumi sektor langsung dan tidak langsung, seperti pembekal komponen automotif, pengedar sah, stokis, agensi dan kontraktor. Rakan niaga tidak langsung termasuk institusi kewangan seperti bank dan syarikat insurans.

“Dari segi kapasiti pengeluaran, kami berada di 98% secara purata pada Oktober 2020 dengan 26,362 kenderaan, yang juga merupakan pengeluaran bulanan tertinggi daripada kilang kami di Sungai Choh.

“Kejayaan ini dicapai dengan prosedur operasi standard (SOP) baharu yang diikuti oleh setiap kakitangan dan rakan niaga kami, termasuk bekerja dari rumah serta ujian mandatori bagi mereka yang berada di zon merah – bersama dengan SOP asal yang diperkenalkan pada Mei,” ujarnya.

Perodua catat jualan bulanan tertinggi pada Oktober 2020 – 26,852 unit; atasi rekod bulan sebelumnya

Sambungnya lagi, “Dengan komitmen para pembekal, pengedar-pengedar sah kami dapat menjual lebih banyak kenderaan dan yang paling penting, memastikan kepuasan pelanggan kami kerana kenderaan Perodua mereka dihantar dalam tempoh yang terdekat.”

Secara keseluruhan, Perodua telah menjual 8,052 Myvi, 6,738 Axia, 6,895 Bezza, 3,193 Aruz dan 1,974 Alza pada Oktober. Tiga model teratas kekal sebagai kenderaan terlaris di Malaysia setakat tahun ini.

Dalam masa yang sama, Perodua juga memberi lebih ganjaran kepada para pelanggannya dengan menawarkan penebusan tunai sehingga RM1,500 untuk model Aruz (tertakluk terma dan syarat) sepanjang November, ke atas amaun pengecualian cukai semasa. Selain itu, rebat tunai sehingga RM2,000 turut ditawarkan untuk kenderaan pra-milik sehingga 31 Disember 2020. Tawaran ini hanya boleh didapati di pusat jualan Perodua KL yang terletak di Jalan Pahang, Kuala Lumpur.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required