Honda Odyssey facelift 2020 diperkenalkan di Jepun – MPV terima gaya dan ciri baharu, sistem hibrid e-HEV

Honda Odyssey facelift 2020 diperkenalkan di Jepun – MPV terima gaya dan ciri baharu, sistem hibrid e-HEV

Selepas dipertontonkan pada September lalu, Honda kini telah melancarkan secara rasminya model Odyssey facelift di Jepun. Masih merupakan generasi yang kelima, ia merupakan peningkatan kali kedua untuk MPV ini selepas pertama kali dilaksanakan pada tahun 2017.

Bagi perubahan gayanya, Odyssey ini menonjolkan penampilan yang sedikit berbeza berbanding model terdahulu. Ia diberikan sentuhan hujung hadapan yang lebih tegak dan bonet yang lebih rata. Wajah baharunya juga dapat dilihat berdasarkan bahagian pengambilan atas dan bawah yang terpisah, dengan bilah krom mendatar, sekaligus menyerlahkan lagi penampilannya.

Lampu utama “jewel eye” direka semula, dengan menempatkan palang krom yang lebih tebal bersambung dengan kluster lampu, sementara apron bawah pula dilengkapi jaluran LED.

Untuk bahagian sisinya, tiada perubahan diberikan. Namun bahagian belakang menerima lampu baharu dengan grafik pencahayaan yang disemak semula, Jaluran krom nipis merentangi lampu belakang, senada dengan bahagian hadapan. Kedua-dua bahagian juga diberikan lampu membelok berturutan.

Honda Odyssey facelift 2020 diperkenalkan di Jepun – MPV terima gaya dan ciri baharu, sistem hibrid e-HEV

Di dalamnya, Odyssey menerima rekaan papan pemuka baharu dengan corong udara di tengah dan bahagian penumpang yang lebih nipis. Sementara kemasan hiasan yang diletakkan di atasnya, bukan setakat memberikan nuansa yang lebih high class, tetapi juga menyembunyikan ruang tambahan di bawahnya. Lain-lain perubahan termasuklah paparan tujuh-inci pada kluster instrumen, yang dipertingkatkan dari 3.5-inci, dan juga unit utama skrin sesentuh yang lebih besar bersaiz 10-inci.

Seperti sebelum ini, Odyssey masih meneruskan kapasiti lapan-tempat duduk, dengan tempat duduk kapten di barisan kedua yang boleh digelangsar, sementara tempat duduk barisan ketiga boleh dikeluarkan untuk memberikan lebihan ruang storan. Walau bagaimana pun, tiada ruang untuk meletak minuman atau barang-barang kecil, cuma ada pemegang cawan untuk bahagian pemandu. Namun demikian, Odyssey ini masih memberikan beberapa varian untuk konfigurasi tempat duduk.

Untuk mempertingkatkan kegunaannya setiap hari, salah satu ciri baharu untuk Odyssey ini ialah pintu gelangsar berkuasa boleh dibuka dengan gerak isyarat berbanding menekan butang atau menarik pedal pemegang pintu. Menurut Honda, lampu panduan berwarna biru pada pintu menyala apabila anda mendekat kenderaan, dan apabila tangan digerakkan, pintu akan dibuka secara automatik.

Honda Odyssey facelift 2020 diperkenalkan di Jepun – MPV terima gaya dan ciri baharu, sistem hibrid e-HEV

Terdapat juga ciri yang dipanggil “reserve lock”, di mana pengguna boleh melakukan ketetapan untuk MPV itu berkunci sendiri selepas pintu gelangsar atau pintu belakang ditutup. Sesetengah gred juga didatangkan dengan akses bebas-tangan untuk pintu belakang yang beroperasi secara elektronik, jadi hanya goyangkan kaki di bawah bampar belakang untuk membukanya.

Senarai kit yang turut terlibat dengan peningkatan, termasuk Honda Sensing yang kini didatangkan dengan false start suppression ketika mengundur. Ciri ini standard untuk semua gred, dan ini termasuk brek kecemasan automatik, kawalan kelajuan adaptif, bantuan kekal lorong, pengesan isyarat trafik dan kepekaan ketibaan kenderaan di hadapan.

Di Jepun, Odyssey menerima dua pilihan penjana kuasa. Pertama, digandingkan dengan unit K24W 2.4 liter empat-silinder yang mampu menghamburkan kuasa hingga 175 PS (173 hp) pada 6,200 rpm dan tork 225 Nm pada 4,000 rpm. Penjana kuasa ini dipadankan dengan CVT, dengan penawaran pacuan roda-hadapan dan semua-roda.

Honda Odyssey facelift 2020 diperkenalkan di Jepun – MPV terima gaya dan ciri baharu, sistem hibrid e-HEV

Pilihan kedua pula ialah sistem hibrid Intelligent Multi Mode Drive (i-MMD) atau e:HEV, yang turut digunakan untuk StepWGN. Sistem ini sama dengan 2.0 liter kitaran Atkinson empat-silinder dengan kuasa 145 PS (143 hp) dan tork 175 Nm, digandingkan bateri lithium-ion sebagai penjana.

Bateri tersebut digunakan untuk menyalurkan kuasa pada motor elektrik yang dipasang di hadapan, dengan kadar 184 PS (181 hp) dan 315 Nm, di mana ia menyalurkan pacuan untuk semua situasi pemanduan. Walau bagaimana pun, enjin boleh menyalurkan pacuan secara terus pada kelajuan yang lebih tinggi, menggunakan klac lock-up dan transmisi kelajuan-tunggal, di mana ia lebih efisien berbanding motor elektrik pada kelajuan tersebut.

Harga untuk Odyssey baharu di Jepun bermula dari 3.495 juta yen (RM139,208) dan meningkat sehingga 3.9294 juta yen (RM156,515) untuk varian petrol sahaja. Manakala bagi varian yang dilengkapi e:HEV, ia berharga dari 4.198 juta yen (RM167,214) hingga 4.58 juta yen (RM182,429).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required