JPJ kutip RM203.88j menerusi JPJeBid sejak Apr 2019

JPJ kutip RM203.88j menerusi JPJeBid sejak Apr 2019

Nampak gayanya Sistem Bidaan Nombor Pendaftaran Kenderaan Dalam Talian (JPJeBid) yang diperkenalkan bermula April 2019 semakin menampakkan keberkesanannya. Makin ramai yang mempercayai ketelusan sistem bidaan ini.

Malah sejak diperkenalkan, ia turut membantu menjana hasil buat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sendiri. Buktinya, sejak April 2019, JPJeBid ini telah berjaya mengutip hasil mencecah RM203.88 juta, laporan Berita Harian.

Menurut Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan dan Operasi) JPJ, Zamakhshari Hanipah, hasil kutipan itu membabitkan 158 siri nombor pendaftaran kenderaan yang dibuka untuk dibida orang awam dan syarikat.

“JPJ telah mengutip sebanyak RM61.96 juta mulai April hingga Disember 2019, membabitkan 54 siri nombor pendaftaran kenderaan melalui sistem JPJeBid di seluruh negara.

JPJ kutip RM203.88j menerusi JPJeBid sejak Apr 2019

“Manakala bagi tahun ini pula, dari Januari hingga kini, sebanyak RM141.92 juta membabitkan 104 siri telah dikutip, sekali gus menunjukkan bahawa sambutan terhadap sistem bidaan dalam talian bagi mendapatkan nombor pendaftaran unik ini tetap memberangsangkan walaupun dalam tempoh negara dilanda COVID-19,” katanya.

Mengenai pembukaan 50 lagi kios tambahan seperti yang diumumkan dalam Belanjawan 2021 pada Jumaat lalu, Zamakhshari berkata, JPJ menjangkakan orang awam dapat memanfaatkan lagi pertambahan kios yang dijangka bermula Jun tahun hadapan, dalam mengamalkan norma baharu pasca COVID-19.

“Dalam pembentangan Belanjawan 2021, perkhidmatan dalam talian JPJ akan diperluaskan melalui penambahan kios di 50 lokasi strategik seluruh negara. JPJ kini dalam proses membuat kajian bagi mengenalpasti lokasi serta keperluan di satu-satu tempat sebelum membuka tender seterusnya menjangkakan perkhidmatan kios baharu ini dapat dimulakan pada Jun tahun hadapan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required