Hyundai Elantra 2021 ditunjuk menerusi FB Hyundai Malaysia – sedan segmen-C bakal dilancarkan?

Hyundai Elantra 2021 ditunjuk menerusi FB Hyundai Malaysia – sedan segmen-C bakal dilancarkan?

Hyundai Sime Darby Malaysia (HSDM) telah pun menayangkan teaser kempen bagi Elantra generasi ketujuh, sebagai petanda sedan segmen-C ini bakal dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi. Ia bakal menjadi gelanggang yang hebat buat segmen-C memandangkan banyak model menarik di dalamnya terutamanya Honda Civic, Toyota Corolla dan Mazda 3.

Tiada perincian diberikan menerusi teaser berkenaan – tiada spesifikasi, tarikh pelancaran atau pun jangkaan harganya. Begitu juga tidak dipastikan sama ada ia model pemasangan atau pun diimport sepenuhnya, dan tidak diketahui adakah ia bakal dilancarkan dalam tempoh ‘cuti cukai jualan’ yang sedang berlangsung tika ini.

Elantra baharu ini juga lebih besar berbanding model sebelumnya. Jarak rodanya mengalami peningkatan sebanyak 20 mm (2,720 mm), badannya lebih lebar sebanyak 25 mm (1,826 mm) dan ketinggiannya sedikit direndahkan sebanyak 20 mm (1,415 mm). Secara keseluruhannya, ia 56 mm lebih panjang, kini berukuran 4,676 mm. Ini menjadikannya lebih panjang berbanding Corolla, Mazda 3 dan Civic.

Hyundai Elantra 2021 ditunjuk menerusi FB Hyundai Malaysia – sedan segmen-C bakal dilancarkan?

Melihat imejnya, ia membawakan bahasa rekaan Sensuous Sportiness ciptaan terbaharu Hyundai dan ini yang kedua ditampilkan bagi modelnya selepas Sonata yang baru-baru ini telah dilancarkan. Pada wajahnya, ia diberikan gril Cascading Hyundai dengan “paten permata parametik” yang kelihatan lebih agresif dari apa yang diberikan pada Sonata dan i20 generasi baharu.

Gril berkenaan direka seakan bersepadu terus dengan kedua-dua lampu hadapan yang mengapitnya, yang turut diberikan jalur lampu nyalaan siang LED bina-dalam.

Pada bahagian sisi, Elantra ini menampilkan rekaan yang jarang-jarang orang buat iaitu garis-garis badan pada pintu berbentuk-Z. Pelbagai set rim baharu turut direka dengan tema Parametric Dynamics, dihasilkan dalam saiz dari 15- hingga 17-inci.

Hyundai Elantra 2021 ditunjuk menerusi FB Hyundai Malaysia – sedan segmen-C bakal dilancarkan?

Dengan bumbung yang rendah untuk dihasilkan menyerupai coupe, bahagian belakang Elantra ini secara tidak langsung kelihatan seperti sebuah model fastback. Penutup but belakang kereta ini direka dengan bahagian atas yang ‘terjuih’ dengan rekaan seperti spoiler ekor itik bersaiz besar dengan lampu kombinasi LED yang merentangi keseluruhan bahagian belakang kereta ini diletakkan betul-betul di bawahnya.

Di dalamnya, ruang kabin juga lebih besar berbanding sebelum ini, dan ia menampilkan roda stereng dua-jejari dan meter instrumen digital. Hyundai menggelarkannya sebagai bentangan rekaan dalaman “Immersive Cocoon”, yang direka umpama kokpit kapal terbang.

Model tertinggi akan diberikan paparan instrumen digital dan juga skrin infotainmen utama yang dihadapkan lebih kearah pemandu, kedua-duanya bersaiz 10.25-inci Manakala model lebih rendah, hanya diberikan skrin utama bersaiz lapan-inci. Walau bagaimanapun, kedua-dua sistem ini menyokong fungsi Android Auto dan Apple CarPlay yang boleh dihubungkan tanpa wayar – pertama seumpanya dalam saingan segmen-C.

Papan pemuka tersebut digandingkan dengan roda stereng yang turut direka pelik dari kereta lain dengan rekaan yang sukar untuk disifatkan sebagai empat- atau dua-jejari, manakala liang pendingin hawa nipis direka merentangi sepenuhnya papan pemuka berkenaan seperti model-model terbaharu Audi.

Hyundai Elantra 2021 ditunjuk menerusi FB Hyundai Malaysia – sedan segmen-C bakal dilancarkan?

Suasana kabin kereta ini juga agak mewah dengan diberikan lampu suasana LED 64-warna sama seperti yang ditawarkan oleh Mercedes-Benz. Ciri-ciri lain yang turut dibekalkan termasuk sistem arahan suara, pengecas telefon pintar tanpa wayar Qi, sistem terhubung Hyundai Blue Link, serta sistem audio premium Bose dengan lapan-pembesar suara Super 65 pada pintu hadapan dan juga subwoofer yang diletakkan di belakang.

Untuk penjana kuasanya, model asas akan dijanakankan oleh enjin 2.0L MPI kitaran Atkinson berkuasa 147 hp pada takat 6,200 rpm dan tork maksima 179 Nm pada takat 4,500 rpm. Ia akan dipadankan secara standard dengan kotak gear Intelligent Variable Transmission (IVT) yang menawarkan penggunaan bahan api terbaik dalam kelasnya, dakwa Hyundai sendiri.

Manakala untuk Elantra Hybrid, ia dijana oleh enjin petrol lebih kecil, iaitu unit 1.6L GDI kitaran Atkinson, tetapi dibantu dengan motor elektrik magnet kekal berkuasa 43 hp yang menerima tenaga dari bateri pek bateri lithium-ion-polymer 1.32 kWj yang diletakkan di bawah tempat duduk belakang.

Hyundai Elantra N Line

Bagi Elantra N Line (gambar seperti di atas), ia dipadankan dengan enjin petrol 1.6 liter pengecas turbo GDI yang mampu menghasilkan kuasa sebanyak 201 hp dan tork 264 Nm. Pelanggan boleh memilih sama ada transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan atau manual enam-kelajuan, dengan pacuan disalurkan ke roda hadapan.

Bagi aspek keselamatan, ia diberikan sistem bantuan pemanduan Hyundai Smartsense sebagai ciri standard yang terdiri dari Bantuan Pengelak Pelanggaran Hadapan (FCA) dengan Pengesan Pejalan Kaki, Bantuan Kekal Lorong (LKA), Bantuan Ikut Lororng (LFA), Bantuan Lampu Tinggi (HBA), Amaran Tumpuan Pemandu (DAW), dan juga kamera belakang dengan garisan panduan dinamik.

Pembeli juga boleh menambah ciri lain yang ditawarkan seperti Bantuan Pengelak Kemalangan Titik Buta (BCA) dengan Pengelak Kemalangan Lintasan Trafik Belakang (RCCA), Smart Cruise Control (SCC), Bantuan Pemanduan Lebuhraya (HDA), Amaran Selamat Keluar (SEW), dan juga Bantuan Pengelak Kemalangan Parkir Mengundur (PCA) dengan pengesan pejalan kaki dan halangan.

GALERI: Hyundai Elantra 2021

GALERI: Hyundai Elantra N Line 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required