K’jaan belum muktamadkan lanjutan konsesi lebuhraya PLUS hingga 2058, masih dibincangkan

K’jaan belum muktamadkan lanjutan konsesi lebuhraya PLUS hingga 2058, masih dibincangkan

Dalam persidangan Dewan Rakyat yang berlangsung semalam, Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Eddin Syazlee Shith memaklumkan kerajaan belum memuktamadkan lanjutan tempoh konsesi konsesi PLUS Malaysia Bhd (PLUS) selama 38 tahun lagi sehingga 2058.

Katanya, kerajaan masih meneliti isu terbabit kerana banyak perkara perlu dipertimbangkan dan diimbangi, laporan Berita Harian.

“Perjanjian mengenai PLUS sedang diteliti kerana dalam isu membabitkan tol, banyak perkara sensitif perlu dipertimbangkan seperti kenaikan harga (tol) dan tempoh konsesi. Ini perlu diimbangi dengan beban hutang kerajaan termasuk beban rakyat dan tanggungan (syarikat) konsesi. Perjanjian dengan PLUS ini dalam perbincangan dan belum diputuskan setakat hari ini,” katanya.

Kenyataan ini adalah bagi menjawab soalan tambahan Datuk Seri Mahdzir Khalid (BN-Padang Terap) sama ada kerajaan akan mengkaji semula keputusan dibuat kerajaan terdahulu melanjutkan tempoh konsesi PLUS dan apakah perjanjian mengenainya sudah ditandatangani.

K’jaan belum muktamadkan lanjutan konsesi lebuhraya PLUS hingga 2058, masih dibincangkan

Sebelum itu, Mahdzir turut mengemukakan soalan sama ada kerajaan berhasrat meneruskan semula rundingan untuk mengambil alih konsesi lebuh raya di negara ini, Eddin Syazlee berkata, perkara itu masih di peringkat penelitian.

“Kerajaan masih mengkaji dan meneliti pilihan pengurusan lebuh raya untuk meringankan beban ditanggung kerajaan dan diimbangi dengan keperluan pengguna lebuh raya. Pada masa sama, bebanan kewangan kepada kerajaan terhadap pilihan ini akan dipertimbangkan dan diambil kira impak ekonomi serta keyakinan pelabur dari dalam dan luar negara,” katanya.

Beliau berkata, memorandum Jemaah Menteri bersama Hala Tuju Industri Lebuh Raya Bertol di Malaysia antara Kementerian Kerja Raya, Kementerian Kewangan dan Unit Kerjasama Awam Swasta (UKAS) Jabatan Perdana Menteri akan dibentang untuk pertimbangan dan kelulusan pada pertengahan bulan depan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required