Hyundai perincikan kotak gear iVT automatik – transmisi CVT yang guna rantai untuk ganti tali sawat

Hyundai perincikan kotak gear iVT automatik – transmisi CVT yang guna rantai untuk ganti tali sawat

Seperti yang semua tahu, kotak gear CVT automatik beroperasi tanpa sebarang set gear bagi memberikan nisbah, sebaliknya nisbah yang dihasilkan adalah bergantung dari dua pulley yang mengecil dan membesar, dihubungkan menerusi satu tali sawat metalik. Namun untuk kotak gear Smartstream iVT Hyundai yang baharu, tali sawat konvensional berkenaan telah digantikan sistem tali sawat rantai.

Menurut Hyundai, berbanding sistem CVT yang menggunakan tali sawat metalik yang biasanya akan menyebabkan masalah gelincir pada pulley, tali sawat rantai yang diberikan pada transmisi iVT (Intelligent Variable Transmision) ini dapat melenyapkan simptom berkenaan.

Hyundai menyatakan bahawa ini adalah sistem pertama seumpanya dalam segmen ini. Ia menggunakan tegangan tali sawat rantai berkenaan untuk menukar diameter pulley bagi mencipta nisbah gear, seterusnya dapat memberikan penghantaran kuasa yang lebih efisien serta rasa lebih responsif ketika pertukaran nisbah.

Malah, jenama Korea ini turut mendakwa bahawa kotak gear iVT ini turut boleh menghasilkan pertukaran yang seakan sama dengan pertukaran gear pada transmisi manual yang memberikan nisbah lebih tepat kepada pemandu dan juga situasi pemanduan; berbeza dengan transmisi CVT yang membuatkan takat rpm tidak berubah pada satu tahap tetapi kelajuan kereta terus meningkat yang membuatkan pemandu rasa seperti kotak gear tersebut rosak.

Hyundai perincikan kotak gear iVT automatik – transmisi CVT yang guna rantai untuk ganti tali sawat

Bukan itu sahaja, Hyundai turut menyatakan bahawa jangka hayat tali sawat rantai ini adalah lebih lama dari jenis metalik, dan ia tidak memerlukan penyelenggaraan, membuatkan ia lebih boleh diharap.

Buat masa sekarang, kotak gear Smartstream iVT ini telah pun dipasangkan pada Hyundai Elantra generasi baharu, digandingkan dengan enjin petrol Smartstream G 1.6 MPi berkuasa 123 PS pada takat 6,300 rpm dan tork maksima 154 Nm. Hyundai menyatakan dengan kotak gear iVT ini ia berupaya memberikan kadar penggunaan bahan api 4.2% lebih jimat dan mengurangkan kehilangan kuasa sekitar 5-8% pada enjin tersebut.

Kotak gear ini tidak dibekalkan oleh mana-mana pengeluar OEM, sebaliknya dibangunkan sendiri oleh Hyundai Transys, iaitu syarikat yang wujud dari penggabungan Hyundai Powertech dan Hyundai Dymos.

Hyundai turut mendakwa bahawa Hyundai Transys kini satu-satunya syarikat di dunia yang mempunyai teknologi komprehensif untuk semua jenis transmisi, yang sentiasa berevolusi selari dengan pembangunan prestasi dan teknologi terkini pada enjin.

GALERI: Hyundai Elantra 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required