Jaguar F-Pace SVR ditunjuk — lebih pantas, lebih tork

Jaguar F-Pace SVR ditunjuk — lebih pantas, lebih tork

Selepas model SUV Jaguar F-Pace sudah diberikan versi wajah baru beberapa bulan sebelum ini. Dan kini, giliran model SVR-nya pula menerima layanan yang sama. Kali ini, ia melibatkan kemaskini bukan sahaja di luar, sebaliknya di dalam juga.

Enjin 5.0 liter supercas V8 masih dikekalkan, tetapi kini hadir dengan tambahan 20 Nm tork menjadi 700 Nm semuanya, dengan kuasa yang masih sama 550 PS. Ini juga telah menyumbang kepada tambahan laju pecutan 0-100 km/j sebanyak 0.3 saat (sebelum ini dalam masa 4 saat), sementara laju maksimum kini tiga kilometer per jam lebih pantas menjadi 286 km/j.

Lebih menarik, pertambahan prestasi itu tidak memberi kesa kepada kadar penggunaan minyak atau pembebasan karbon dioksida. Angka rasminya bahkan sedikit lebih menurun; masing-masing 12.2 liter bagi setiap 100 km dan 275 gram per kilometer. Untuk menampung peningkatan tork yang ada, kotak gear automatik lapan-kelajuan yang digunakan hadir dengan torque converter yang lebih besar dari model sedan XE SV Project 8.

Jaguar F-Pace SVR ditunjuk — lebih pantas, lebih tork

Sistem pacuan semua roda yang lebih cenderung ke roda belakangnya hadir dengan Intelligent Driveline Dynamics, diperkemas dengan differential belakang yang ditala semula. Naik taraf casis antara lain turut melibatkan penyerap hentak adaptif yang menjadikan pemanduan dalam kelajuan rendah lebih selesa, serta respon stereng yang lebih baik.

Pemandu juga akan dapat merasakan perbezaan yang lebih ketara antara Comfort dan Dynamic bagi penyerap hentak dan stereng melalui JaguarDrive Control. Brek pula disokong oleh brake-by-wire Integrated Power Booster yang baru, dengan talaan khas bagi SVR untuk jarak pedal yang lebih pendek. Cakera brek pula bersaiz 395 mm di depan, dan di belakang dengan saiz lebih besar 396 mm.

Jaguar F-Pace SVR ditunjuk — lebih pantas, lebih tork

Di luar, SVR menerima rekaan baru daripada model akan datang Jaguar. Antaranya lampu utama LED yang lebih tirus (hadir dengan lampu tinggi matrix), gril lebih besar, bonet lebih panjang dan lampu belakang gaya I-Pace. Menjadikan imejnya lebih garang ialah bampar depan baru dengan bentuk X dengan elemen bilah pada bahagian intake. Di belakang, rekaan bampar juga lebih agresif dengan bahagian diffuser yang lebih besar yang bersekali dengan empat hujung ekzosnya.

Menurut Jaguar, rintangan dinamik kereta ini berkurangan sedikit, daripada 0.37 kepada 0.36. SVR juga menggunakan rim aloi 22-inci. Di dalam pula, rekaan serba baru diberikan untuk ruang kabin. Dengan papan pemuka yang lebih tirus, konsol tengah yang lebih tinggi serta skrin sentuh di tengah dengan saiz lebih besar, 11.4-inci. Hal yang khusus untuk SVR antaranya ialah kerusi prestasi balutan kulit Alcantara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required