Prasarana telah melancarkan aplikasi perancang perjalanan Pulse, yang bermaksud ‘Planning Your Lifestyle Efficiently’. Buat masa ini aplikasi terbabit adalah untuk perkhidmatan bas dan rel Rapid Kl di sekitar Lembah Klang dan Selangor. Tetapi ia akan diperluaskan terutamanya bagi perkhidmatan bas Rapid Penang dan Rapid Kuantan pada pertengahan 2021.

“Aplikasi ini boleh dimuat turunkan dari Google Play Store mulai minggu hadapan, dan Apple App Store pula sebelum tahun baharu ini. Saya berharap para pengguna dapat memuat turun dan menggunakan aplikasi Pulse ini, di mana ia direka untuk menjadi mesra pengguna dan mudah digunakan,” ujar pengerusi Prasarana Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman, yang melancarkan aplikasi ini di kompleks Rapid Rail di Subang semalam.

Tambahnya lagi, “Dengan adanya aplikasi baharu ini, pengguna pengangkutan awam boleh merancang perjalanan mereka dengan lebih baik, di mana ia turut membantu mengoptimakan masa mereka untuk menjadi lebih produktif. Ia juga dapat membantu meningkatkan produktiviti sendiri, organisasi dan keseluruhannya, termasuk pada negara.”

Selain memberikan pilihan perjalanan yang terbaik untuk pengguna, aplikasi Pulse juga akan menyalurkan info bagi setiap status perkhidmatan dan jangkaan waktu ketibaan (ETA), berdasarkan real-time location bagi bas dan tren. Fungsi lain termasuklah pengiraan tambang, notifikasi, lokasi stesen dan lain-lain.