Agong isytihar darurat hingga 1 Ogos 2021 — tiada perintah berkurung, tambahan larangan pergerakan

Agong isytihar darurat hingga 1 Ogos 2021 — tiada perintah berkurung, tambahan larangan pergerakan

Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah telah mengisytiharkan darurat sebagai langkah proaktif untuk membendung penularan Covid-19. Tempoh pelaksanaannya adalah sehingga 1 Ogos 2021, ataupun lebih awal sekiranya pandemik dapat dikawal.

Jadi, apa yang perlu diketahui tentang tempoh darurat ini? Antara yang paling utama ialah tiada perintah berkurung serta tiada pilihan raya yang akan berlangsung sepanjang tempoh berkenaan. Pemerintahan negara juga akan berjalan seperti biasa, dan tentera tidak akan mengambil alih kuasa — melainkan tentera dan lain-lain akan dikerah untuk membantu dalam sebarang usahan untuk memerangi pandemik. Selain itu, sidang parlimen juga digantung.

Tentang larangan pergerakan, tiada tambahan terbaru melainkan seperti apa yang telah diumumkan semalam, tentang pelaksanaan semula PKP di enam buah negeri termasuk Selangor, Johor, Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan bermula 13 Januari hingga 26 Januari 2021.

Bagi tempoh sama, beberapa negeri lain diletakkan di bawah PKPB, melibatkan Pahang, Perak, Negeri Sembilan, Kedah, Terengganu dan Kelantan sementera PKPP pula dikenakan di Perlis dan Sarawak.

Agong isytihar darurat hingga 1 Ogos 2021 — tiada perintah berkurung, tambahan larangan pergerakan

Setakat semalam, berikut perkara dan larangan yang perlu anda tahu sebagai pematuhan tempoh PKP terbaru ini. Sama seperti sebelum ini, denda sehingga RM1,000 boleh dikenakan bagi mereka yang melanggar perintah berkenaan.

  • Perjalanan rentas negeri adalah dilarang di seluruh negara
  • Perjalanan rendah daerah Tidak dibenarkan bagi negeri di bawah PKP
  • Semua aktiviti sosial atau sukan yang melibatkan perhimpunan besar tidak dibenarkan di negeri PKP
  • Pergerakan dalam 10 km sahaja untuk membeli barangan keperluan di negeri PKP
  • Hanya dua orang satu kereta dibenarkan untuk tujuan membeli barangan keperluan
  • Tiada makan di kedai; premis makanan hanya boleh menjalankan urusan bungkus bawa balik dan penghantaran

Semoga kita dilindungi. Kekal selamat, semua.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required