PKP 2.0 dilaksanakan di Kedah, Perlis, T’ganu, N9, Perak, Pahang mulai 22 Jan-4 Feb 2021 – Ismail Sabri

PKP 2.0 dilaksanakan di Kedah, Perlis, T’ganu, N9, Perak, Pahang mulai 22 Jan-4 Feb 2021 – Ismail Sabri

Petang ini, Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri mengumumkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Kedua (PKP 2.0) bakal dilaksanakan di seluruh negeri Kedah, Perlis, Terengganu, Negeri Sembilan, Perak dan Pahang bermula 12.01 tengahmalam pada 22 Januari hingga 4 Februari 2021.

Peningkatan kes dan kewujudan kluster baharu di negeri-negeri terbabit membuatkan Majlis Keselamatan Negara (MKN), di atas penilaian risiko dan nasihat Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), untuk melaksanakan semula PKP, ujar Ismail Sabri.

Sebelum ini, negeri yang terlibat dengan zon merah iaitu Selangor, Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan), Johor, Sabah dan Melaka turut dikenakan PKP 2.0 bermula 13 hingga 22 Januari ini.

Buat masa ini, hanya Sarawak sahaja yang masih melaksanakan PKP Bersyarat (PKPB), kecuali di daerah Sibu yang dikenakan PKP mulai 16 hingga 29 Januari 2021.

Menurut Ismail lagi, SOP yang ditetapkan untuk negeri-negeri yang terbabit dengan PKP 2.0 adalah sama seperti mana PKP sebelum ini. Walau bagaimana pun, MKN akan mengemaskini perkembangan lanjutnya menerusi hebahan termasuk menerusi laman media sosial.

Hari ini, KKM melaporkan, sebanyak 3,631 kes positif COVID-19 direkodkan di seluruh negara, dengan 14 kematian baharu dilaporkan. Ini menjadikan jumlah kes keseluruhan di Malaysia kini mencecah 165,371 dan 39,464 kes masih aktif.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required